Centrum pro sociální inovace a inkluzi ve vzdělávání
Aktuální stav centra
Východiska vzniku centra
Přínos činnosti centra pro Ústecký kraj
EEG laboratoř
Kontakty
Centrum pro sociální inovace a inkluzi ve vzdělávání je zařazeno v Organizačním řádu PF UJEP a je tedy organizačně ukotveno a formálně ustaveno. Ve struktuře PF UJEP centrum patří do gesce proděkana pro rozvoj a řízení kvality, který vytváří podmínky pro jeho fungování, rozhoduje o náplni činnosti centra, personálním zabezpečení a získávání finančních prostředků pro jeho rozvoj. Vedení PF UJEP aktuálně posuzuje možné zdroje financování včetně připravovaných projektových výzev. Cílem je zvolit řešení, které umožní naplnit vizi centra, jakožto pracoviště orientovaného na výzkum, inovace a rozvojové aktivity.
Centrum pro sociální inovace a inkluzi ve vzdělávání navazuje na téměř patnáct let výzkumné činnosti a rozvojových projektů na poli podpory sociálního začleňování a inkluze ve vzdělávání na PF UJEP v Ústí nad Labem.
Centrum chce dále rozvíjet rovněž dlouhodobou aktivní snahu o vytváření inkluzivního vzdělávacího prostředí na školách v Ústeckém kraji a i mimo region, a to v rámci úspěšných projektů podpořených ve výzvách OP VK a OP VVV.
Výzkumný tým PF UJEP byl hlavním řešitelem projektu v rámci národního programu výzkumu MPSV Příčiny a mechanismy vytváření vzdělávacích blokád příslušníků skupin z odlišného sociokulturního prostředí a formulace strategií k jejich překonávání v letech 2005 – 2008 Pracovníci PF UJEP se podíleli na rozsáhlém výzkumu pro MŠMT (Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, 2008 – 2009) a podíleli se na vzniku prvního Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání. Pracovníci PF UJEP se v letech 2013 – 2015 podíleli na řešení výzkumného a rozvojového projektu EMPAC – Engaging Migrant Parents and Children, realizovaného ve spolupráci Ealing Council, London (UK), Minucipality of Bologna (IT) a Ústeckého kraje.
Pracovníci PF UJEP se v rámci spolupráce s Ústeckým krajem podílejí na tvorbě Krajského akčního plánu vzdělávání a Školské inkluzivní koncepce kraje. Pracovníci PF UJEP od roku 2017 spolupracují na expertních pozicích s Úřadem vlády České republiky, Odborem sociálního začleňování (Agentura) v rámci individuálního projektu systémového. Pracovníci PF UJEP spolupracují v rámci programu Horizon 2020 s Institutem pro výzkum inkluzivního vzdělávání PedF MU v Brně a dalšími 16 výzkumnými týmy z celkem 11 evropských zemí, mezi něž patří například Utrecht University, University of Oxford nebo Freie Universität Berlin, a to v rámci výzkumného projektu ISOTIS – Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society.
v Pracovníci PF UJEP realizují rozsáhlé výzkumné aktivity zacílené na analýzu vybraných aspektů podpory rozvoje inkluzivního vzdělávání v Ústeckém kraji. Pracovníci PF UJEP realizují výzkumné aktivity, které mají za cíl podporovat zvýšení úrovně kompetencí učitelů pro rozvoj metakognitivně orientované výuky a kritického myšlení u žáků. Ty jsou podkladem pro formulaci doporučení směrem k MŠMT a vytvoření systémově využitelné metodiky tutoringu učitele v oblasti jeho práce s výstupy RVP a víceúrovňového plnění cílů pro maximální naplnění potenciálu všech žáků v heterogenním vzdělávacím prostředí.
Výzkumný tým PF UJEP byl hlavním řešitelem projektu v rámci národního programu výzkumu MPSV Příčiny a mechanismy vytváření vzdělávacích blokád příslušníků skupin z odlišného sociokulturního prostředí a formulace strategií k jejich překonávání v letech 2005 – 2008 Pracovníci PF UJEP se podíleli na rozsáhlém výzkumu pro MŠMT (Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, 2008 – 2009) a podíleli se na vzniku prvního Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání. Pracovníci PF UJEP se v letech 2013 – 2015 podíleli na řešení výzkumného a rozvojového projektu EMPAC – Engaging Migrant Parents and Children, realizovaného ve spolupráci Ealing Council, London (UK), Minucipality of Bologna (IT) a Ústeckého kraje.
Pracovníci PF UJEP se v rámci spolupráce s Ústeckým krajem podílejí na tvorbě Krajského akčního plánu vzdělávání a Školské inkluzivní koncepce kraje. Pracovníci PF UJEP od roku 2017 spolupracují na expertních pozicích s Úřadem vlády České republiky, Odborem sociálního začleňování (Agentura) v rámci individuálního projektu systémového. Pracovníci PF UJEP spolupracují v rámci programu Horizon 2020 s Institutem pro výzkum inkluzivního vzdělávání PedF MU v Brně a dalšími 16 výzkumnými týmy z celkem 11 evropských zemí, mezi něž patří například Utrecht University, University of Oxford nebo Freie Universität Berlin, a to v rámci výzkumného projektu ISOTIS – Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society.
v Pracovníci PF UJEP realizují rozsáhlé výzkumné aktivity zacílené na analýzu vybraných aspektů podpory rozvoje inkluzivního vzdělávání v Ústeckém kraji. Pracovníci PF UJEP realizují výzkumné aktivity, které mají za cíl podporovat zvýšení úrovně kompetencí učitelů pro rozvoj metakognitivně orientované výuky a kritického myšlení u žáků. Ty jsou podkladem pro formulaci doporučení směrem k MŠMT a vytvoření systémově využitelné metodiky tutoringu učitele v oblasti jeho práce s výstupy RVP a víceúrovňového plnění cílů pro maximální naplnění potenciálu všech žáků v heterogenním vzdělávacím prostředí.
Kromě efektu spočívajícího v samotné obsahové náplni činnosti centra je sekundárním cílem vytvořit atraktivní pracovní místa pro pozice českých a zahraničních výzkumných expertů, kteří by napomohli vytvářet v rámci kraje efektivní think tank orientovaný na témata související s podporou kvality, sociálních inovací a inkluze ve vzdělávání v regionu. Centrum se bude rovněž zabývat tématy souvisejícími se specifickou sociodemografickou strukturou regionu a problematikou vzdělávání a sociální integrace skupin obyvatel ohrožených sociálním vyloučením.
EEG laboratoř Centra pro sociální inovace a inkluzi ve vzdělávání PF UJEP se zaměřuje na cílené skupiny jedinců s neurologickými a psychofyziologickými obtížemi. EEG biofeedback je metoda, která napomáhá pomocí biologické zpětné vazby ovládat vlastní mozkové vlny. Jedná se tedy o sebe-učení mozku za pomoci tzv. biologické zpětné vazby. Zaměření laboratoře je proto nejen terapeutické, směrem k poruchám pozornosti, úzkostem a stresu, poruchám spánkového rytmu či posílení koncentrace a vůle, ale také naplňuje podstatu vědeckého pracoviště se zaměřením na relevantní výzkumná šetření z pohledu pomáhajících profesí.
EEG biofeedback je zrcadlo pro mozek. Díky němu vidí náš mozek v reálném čase, jak funguje. V našem případě prostřednictvím videohry a zvukové odměny. Ilustrace zobrazuje koloběh tréninku pomocí biofeedbacku. Mozkové vlny klienta jsou tak snímány EEG přístrojem, ten je posílá do počítače, počítač je zpracuje a promítne na monitor videohru, která dává mozku klienta zpětnou vazbu o tom, jak funguje. Na základě tohoto impulzu začne mozek fungovat upravovat svoje fungování směrem k optimální funkci. Z velké části jde o podvědomý proces, protože svou mozkovou činnost běžně vědomě nevnímáme. Biofeedback nám nastaví zrcadlo, které k tomu potřebujeme. Z historického pohledu EEG biofeedback pochází ze Spojených států, kde tuto metodu na lékařské fakultě vyvinul neurofyziolog prof. Barry Sterman. Vznik této metody se datuje k 70. letům 20. století na základě amerického kosmického programu NASA, kde jeho cílem bylo zvýšit psychické a fyzické odolnosti kosmonautů. Prof. Barry Sterman v té době pracovat na rozvoji této metody a jako výzkumný soubor použil kočky. Kočky mají blízko ke zrakové pozornosti člověka a dokáží reagovat způsobem, který se většina zvířat nenaučí. Prof. Beery Sterman na základě výsledků zjistil, že díky své zvídavosti kočky postupně uměly při rozsvícení světla vyčkat na správný okamžik, kdy následně stiskly packou určitou páčku a vypadlo jim krmení. Pokud čas odhadly špatně, krmení nevypadlo. Tímto pravidelným tréninkem, zvýšil jmenovaný profesor jejich senzomotorickou frekvenci. Později také zjistil, že trénované kočky jsou až 10x odolnější vůči stresu a zátěži, která na ně byla vyvíjena.
V našem centru se řídíme ETICKÝM KODEXEM Asociace pro aplikovanou psychofyziologii a biofeedback (dále jen AAPB). Tento kodex byl vypracován AAPB ČR v dubnu roku 1998. Etické principy se skládají ze souboru stanov, na nichž se sjednotila AAPB. Stanovují morální povinnosti, závazek a pravidla profesionálního jednání členů. Při aplikace biofeedbacku dodržujeme přísně pravidla profese. Jednáme zodpovědně a přijímáme důsledky svého chování.
EEG biofeedback je zrcadlo pro mozek. Díky němu vidí náš mozek v reálném čase, jak funguje. V našem případě prostřednictvím videohry a zvukové odměny. Ilustrace zobrazuje koloběh tréninku pomocí biofeedbacku. Mozkové vlny klienta jsou tak snímány EEG přístrojem, ten je posílá do počítače, počítač je zpracuje a promítne na monitor videohru, která dává mozku klienta zpětnou vazbu o tom, jak funguje. Na základě tohoto impulzu začne mozek fungovat upravovat svoje fungování směrem k optimální funkci. Z velké části jde o podvědomý proces, protože svou mozkovou činnost běžně vědomě nevnímáme. Biofeedback nám nastaví zrcadlo, které k tomu potřebujeme. Z historického pohledu EEG biofeedback pochází ze Spojených států, kde tuto metodu na lékařské fakultě vyvinul neurofyziolog prof. Barry Sterman. Vznik této metody se datuje k 70. letům 20. století na základě amerického kosmického programu NASA, kde jeho cílem bylo zvýšit psychické a fyzické odolnosti kosmonautů. Prof. Barry Sterman v té době pracovat na rozvoji této metody a jako výzkumný soubor použil kočky. Kočky mají blízko ke zrakové pozornosti člověka a dokáží reagovat způsobem, který se většina zvířat nenaučí. Prof. Beery Sterman na základě výsledků zjistil, že díky své zvídavosti kočky postupně uměly při rozsvícení světla vyčkat na správný okamžik, kdy následně stiskly packou určitou páčku a vypadlo jim krmení. Pokud čas odhadly špatně, krmení nevypadlo. Tímto pravidelným tréninkem, zvýšil jmenovaný profesor jejich senzomotorickou frekvenci. Později také zjistil, že trénované kočky jsou až 10x odolnější vůči stresu a zátěži, která na ně byla vyvíjena.
V našem centru se řídíme ETICKÝM KODEXEM Asociace pro aplikovanou psychofyziologii a biofeedback (dále jen AAPB). Tento kodex byl vypracován AAPB ČR v dubnu roku 1998. Etické principy se skládají ze souboru stanov, na nichž se sjednotila AAPB. Stanovují morální povinnosti, závazek a pravidla profesionálního jednání členů. Při aplikace biofeedbacku dodržujeme přísně pravidla profese. Jednáme zodpovědně a přijímáme důsledky svého chování.

doc. PhDr. Ladislav Zilcher, Ph.D.
- vedoucí centra CSIIV PF, docent KSSP PF
- -
- Pracoviště: České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem
- Místnost: CN 4.31
- Telefon: +420 475 283 562
- E-mail: ladislav.zilcher@ujep.cz
Silvie Burešová
- sekretářka CSIIV PF
- -
- Pracoviště: České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem
- Místnost: CN 3.40
- Telefon: +420 475 282 289
- E-mail: silvie.buresova@ujep.cz
PhDr. Barbora Lanková, Ph.D.
- projektová pracovnice a metodička CSIIV PF, odborná asistentka KPR PF
- -
- Pracoviště: České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem
- Místnost: CN 2.
- Telefon: +420 475 283 138
- E-mail: barbora.lankova@ujep.cz
Mgr. Jaroslav Říčan, Ph.D.
- externí spolupracovník CSIIV PF, odborný asistent KPAD PF
- -
- Pracoviště: České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem
- Místnost: CN 4.
- Telefon: +420 475 282 168
- E-mail: jaroslav.rican@ujep.cz
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.
- externí spolupracovník CSIIV PF, odborný asistent KSSP PF
- -
- Pracoviště: České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem
- Místnost: CN 3.43
- Telefon: +420 475 282 164
- E-mail: zdenek.svoboda@ujep.cz
Mgr. et Bc. Jana Šantorová
- externí spolupracovnice CSIIV PF, projektová manažerka
- -
- Pracoviště: Centrum projektového servisu
- Místnost: MFC - 4.08
- Mobil: +420 725 329 793
- Telefon: +420 475 286 120
- E-mail: jana.santorova@ujep.cz