Projekty
Letní škola výtvarné výchovy
Pravidelné akce
Výstavy
Publikace
Další projekty

O čem je Letní škola výtvarné výchovy
Akce je určená pro učitelky a učitele výtvarné výchovy na všech stupních škol a ZUŠ. Je míněna jako doplňující vzdělání v oboru výtvarná výchova a výtvarné umění, které probíhá zábavnou formou ve dvou skupinách v průběhu jednoho týdne (od pondělí do čtvrtka). Čekají vás kratší přednášky o našem oboru výtvarná výchova a o výtvarném umění jak aktuálním tak o umělecké historii regionu, přijedou se vám osobně představit významní čeští umělci. Zažijete výtvarné ateliéry, po dlouhé době si namalujete obraz, dotknete se zážitku s akcí a performancí a budete tvořivě kombinovat výtvarné techniky a materiály. Jeden večer chceme věnovat diskusi, sdílení zkušeností, radostí i starostí učitele výtvarné výchovy.Co Vás čeká na Letní škole výtvarné výchovy 2025
Tématem letošního ročníku letní školy jsou interdisciplinární přesahy výtvarné výchovy. Jednotlivé ateliéry, workshopy a přednášky budou zaměřeny na příbuzné umělecké obory (literatura, tanec, film, divadlo…) a jejich zapojení do hodin výtvarné výchovy, ale i na další disciplíny, např. environmentální výchovu. Část programu bude pro všechny účastníky společná, část bude dělena do dvou paralelních skupin.Proč se na letní školu přihlásit?
Nápad a chuť nabídnout učitelkám a učitelům výtvarné výchovy prostor, ve kterém by si mohli znovu oživit „výtvarku“ a dozvědět se, jaké jsou novinky v oboru, vzájemně se poznat a ještě si to všechno užít, vznikl na katedře výtvarné kultury asi před deseti lety. Dotáhnout jej k realizaci chtělo značné morální úsilí, sveřepou odhodlanost a pořádný kus asertivity. Uvědomujeme si, že učitelství je nesmírně náročné povolání a pro každého pedagoga jsou prázdniny „posvátným územím“, kam mohou vstupovat jen milé a příjemné věci, a proto vám chceme poskytnout naše vědomosti, znalosti a dovednosti zábavně, radostně a bez tlaku na výkon. Přejeme si, abyste si čas s námi užili podobně jako aktivní dovolenou, abyste se obohatili a na konci kurzu odjížděli nabití nejen novinkami v oboru, ale také pozitivním myšlením a přínosnými zážitky. Naším cílem je propojit vás, aktivní učitele, v přátelskou a spřízněnou komunitu, která může mít trvání jen jeden týden. Zda zůstanete v kontaktu i déle, bude záležet jen na vás.- Kurz se uskuteční nejen v prostorách Katedry výtvarné kultury, v budově PF UJEP v Ústí nad Labem, České mládeže 8.
- Cena za lektorné a výtvarný materiál: 4.500 Kč.
- Podrobný program naleznete níže (změna programu vyhrazena).
- Možnost samostatně si zajistit ubytování na kolejích UJEP.
- Možnost zajistit obědy v Menze UJEP, nebo se individuálně stravovat v blízkém okolí.
- Akce je akreditovaná MŠMT, absolventi získají osvědčení o absolvování průběžného vzdělávání (získání certifikátu je podmíněno aktivní účastní na celém kurzu, více informací k akreditaci ZDE).
- Fotografie z minulých ročníků naleznete na facebookovém profilu Katedry výtvarné kultury PF UJEP.
Jak zaplatit lektorné za kurz?
Zaplacení kurzu je možné dvěma způsoby:- Zažádáním o fakturu.
- Platbou převodem (samoplátci).
Kontakt
email: letniskola@kaveka.czINTEGRA JAM
Umělecko‐integrační festival INTEGRA JAM vznikl jako součást projektu Umělecká tvorba jako prostředek integrace mentálně, zdravotně, sociálně a jinak hendikepovaných skupin do společnosti. Cílem tohoto inkluzivního projektu je budování pozitivních sociálních vazeb při skupinových výtvarně a pohybově tvůrčích činnostech a v souvislosti s tím integrace sociálně, mentálně a jinak hendikepovaných skupin do společnosti. Festival užívá spolupráce a komunikace v průběhu výtvarné tvorby, jako katalyzátoru vzájemného poznávání různých skupin obyvatel a odstraňování předsudků a bariér. Projekt nabízí prostor pro setkání nejrůznějších skupin společnosti.
Na jednom místě, mají možnost společně tvořit, komunikovat a poznat nové prostředí, nové lidi, nové způsoby a možnosti výtvarného vyjádření klienti center denní péče, sociálních ústavů, žáci speciálních základních škol, studenti vysokých škol, umělci, pedagogové, žáci a studenti základních a středních škol, děti, senioři i veřejnost. Každý kdo přijde, si může vybrat z širokého repertoáru výtvarných aktivit, či pohybových her, zapojit se do činnosti různých tvůrčích skupin, které pro ně připravili studenti Katedry výtvarné kultury a Katedry tělesné výchovy a sportu Pedagogické fakulty UJEP a umělci.
Akce probíhá za finančního přispění Pedagogické fakulty.
Autorky projektu: Mgr. Jitka Kratochvílová, Ph.D. a Mgr. Hana Pejčochová, Ph.D.
Fotogalerie INTEGRA JAM ZDE.
GALERIJNÍ DEN A NOC
Naše katedra připravuje ve spolupráci s Galerií moderního umění v Roudnici nad Labem výtvarný program pro návštěvníky Galerijního dne a noci. Studenti bakalářských oborů si mají moznost v rámci teoretického studia a předmětu zprostředkování výtvarné tvorby vyzkoušet použít své teoreticky nabyté zkušenosti i v praxi. Ve čtvrtém semestru připravují výtvarný workshop pro návštěvníky akce. Výtvarných workshopů se každoročně zúčastňují stovky lidí (od dětí a studentů až po seniory).
Fotogalerie Galerijní den a noc ZDE.
GALERIJNÍ EDUKACE
Nedílnou součástí odborné přípravy našich studentů je příprava a realizace tzv. galerijních animací (jde o doprovodné programy v galerii či muzeu, které mají za úkol oživit vybraná umělecká díla a přiblížit je nejen teoreticky, ale také prostřednictvím praktických tvůrčích činností a autentických zážitků). Pravidelně spolupracujeme s místními institucemi (Galerie Emila Filly, Dům umění Ústí nad Labem, Muzeum města Ústí nad Labem, Galerie Hraničář), ale i s dalšími významnými galeriemi v ČR (Galerie Rudolfinum, Centrum pro současné umění DOX, Národní Galerie, Galerie hlavního města Prahy, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem a další…). Ukázky z posledních projektů:
Galerijní animace k výstavě E. G. Doerell a jeho svět (Muzeum města Ústí nad Labem, podzim 2016)
V rámci semináře Zprostředkování výtvarné tvorby realizovali studenti 3. ročníku oboru Výtvarná výchova (jednooborové) galerijní animace k výstavě E. G. Doerell v Muzeu města Ústí nad Labem.
Výstava představila tvorbu významného tvůrce krajinomaleb českého pozdně romantického malířství, Ernsta Gustava Doerella. Dílo tohoto autora nám poskytuje neobyčejné svědectví o podobě krajiny Ústecka a Českého středohoří v 19. století, na počátku období industrializace. Specifickými jsou pro Doerellovu tvorbu krajinné plány, půvab a poezie, čehož dosahuje komponováním harmonických, v některých případech smyšlených kompozic.
Realizované galerijní animace si kladly za cíl zprostředkovat umělecké dílo tohoto autora. Prostřednictvím tvůrčích etud byla účastníkům představena celková koncepce výstavy i rysy a principy romantické krajinomalby.
Doprovodný program byl připraven pro žáky ZŠ, ZUŠ a SŠ i pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Náplně galerijních animací se lišily ve svých přístupech a zvolených tématech. Obsahovaly nejen krátké teoretické vstupy v podobě vysvětlení důležitých pojmů či přednášky o životě a tvorbě umělce, ale hlavní náplní byla především tvůrčí činnost. Jedním z témat, kterého se dotkly téměř všechny animační programy, byla proměna krajiny. Jestliže jsme mluvili o E. G. Doerellovi jako o dokumentaristovi krajiny Českého středohoří, toto téma se zde nabízelo rozvést na základě porovnání dřívější, Doerellem vyobrazené, romantizující krajiny s tou současnou, která je poznamenaná industrializací a průmyslem. Toto téma bylo zprostředkováno v rámci krátkých přednášek, ale také následných diskuzí.
Dalšími momenty, které byly v rámci animací rozvíjeny, byla práce s kompozicí a krajinnými plány romantických obrazů, což bylo reflektováno například v práci s mapou či komponováním vlastních krajin technikou koláže a dokreslování. V animacích byl účastníkům představen jak výtvarný kontext Doerellova díla, tak kontext literární, kdy úkolem žáků bylo na základně inspirace spisovateli romantismu reagovat „romantickým“ jazykem na současnou podobu krajiny.
Fotodokumentace ZDE.
Galerijní animace k výstavě Dům Módy (Galerie Hraničář, Ústí nad Labem, březen–červen 2016)
Zapojilo se přes 30 studentek a studentů bakalářského i navazujícího magisterského studia. Uskutečnili 19 galerijních animací pro celkem asi 320 účastníků ze ZŠ, SŠ, ZUŠ i dalších institucí. Někteří ze studentů poté navázali dlouhodobější spolupráci s Galerií Hraničář a realizují zde doprovodné programy i nadále.
PROJEKTOVÝ DEN V ZŠ A MŠ POVRLY
Již tradiční projektový den v ZŠ a MŠ v Povrlech je skvělou pedagogickou zkušeností pro studenty bakalářského studia na KVK. V průběhu jednoho semestu připravují praktické dílny a workshopy pro žáky, v průběhu navazujícího semestru je pak realizují pod supervizí zkušeného vyučujícího z KVK a následně je reflektují, nejen v rámci semináře, ale také spolu s pedagogy ZŠ a MŠ Povrly.
PLENÉRY
Kurzy výtvarné tvorby v přírodě jsou neodmyslitelnou součástí vzdělávání nejen na čistě uměleckých školách, ale i na KVK. Práce mimo školu skýtá příležitosti k prostorové i akční tvorbě, případně k plenérové malbě a kresbě.
EXKURZE
Pravidelné výjezdy do významných středisek umění v zahraničí.
VÝSTAVA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ „BPDP“
BPDP (= bakalářské práce a diplomové práce) je tradiční výstavou závěrečných prací studentů KVK PF UJEP. Jedná se o jedinečnou událost, která staví samostatné tvůrčí počiny našich studentů před zraky široké veřejnosti, rodičů, kolegů, přátel a v neposlední řadě i žáků a studentů ústeckých škol, kteří se účastní doprovodných programů k výstavě. Akce je důstojným rozloučením se studiem a zároveň vyvrcholením tvůrčích snah studentů a příležitostí předvést široké veřejnosti pomyslný vrchol získaných dovedností, vědomostí a zkušeností, který je celou katedrou s napětím a zvědavostí očekáván.
Výstava BPDP byla poprvé uskutečněna v roce 2012, a to v nevyužitých, stroze industriálních prostorách CPI City Center v centru města, kde se opakovaně konala až do roku 2015. V roce 2016 se nám podařilo dohodnout spolupráci s Muzeem města Ústí nad Labem, které nám poskytlo velkorysé prostory a institucionální podporu. V roce 2019 byla výstava přesunuta do reprezentativních prostor jízdárny Regionálního muzea v Teplicích. V roce 2021 se z důvodu protipandemických opatření konala na půdě Katedry výtvarné kultury.
Od roku 2013 je k výstavě závěrečných prací přidružena také Výroční cena vedoucího katedry. Odráží naší snahu motivovat studenty nižších ročníků k vlastní tvůrčí činnosti i mimo limity povinné výuky a umožnit jim realizaci vlastního projektu v kontextu umělecké výstavy. Realizace děl pro Výroční cenu je podpořena mimořádným stipendiem PF UJEP.
Každoroční součástí výstavy je doprovodný edukační program ve formě pracovních listů či galerijních animací, určených především žákům ZŠ, ZUŠ a SŠ – řadu prezentovaných prací tak lze uchopit i prostřednictvím praktických úkolů a postupů, které navrhli studenti KVK v rámci seminářů, zaměřených na zprostředkování výtvarné tvorby.
Udělení ceny BPDP a Výroční ceny vedoucího katedry
V den zahájení výstavy prezentující studenti představují své práce odborné komisi, složené ze členů katedry a hostů, jedná se o jakousi „obhajobu nanečisto“. Ve spontánním dialogu bývají často pojmenovány zásadní momenty vystaveného díla, které jsou pro studenty zdrojem cenných informací. Komise na závěr vybere a ocení nejlepší díla v kategoriích (jsou-li zastoupeny více, než jedním projektem):
- Bakalářská práce – umělecký projekt
- Bakalářská práce – výtvarně-pedagogický projekt
- Diplomová práce – umělecký projekt
- Diplomová práce – výtvarně-pedagogický projekt
- Výroční cena vedoucího katedry
Vyhlášení vítězů jednotlivých kategorií je součástí vernisáže. Ocenění studenti jsou odměněni mimořádným stipendiem.
Katalog k výstavě BPDP 2012
Katalog k výstavě BPDP 2013
Katalog k výstavě BPDP 2014
Katalog k výstavě BPDP 2015
Katalog k výstavě BPDP 2016
Katalog k výstavě BPDP 2017
Katalog k výstavě BPDP 2018
Katalog k výstavě BPDP 2019
Katalog k výstavě BPDP 2020
2019
Název: | MYSLET NA DIVÁKA: VÝSTAVA JAKO PROSTŘEDÍ INFORMÁLNÍHO UČENÍ. |
Autor/autoři: | MYŠÁKOVÁ, Dagmar |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2019 |
Citace: | MYŠÁKOVÁ, Dagmar. Myslet na diváka: Výstava jako prostředí informálního učení. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019. ISBN 978-80-7561-233-5. |
Anotace: | Publikace zprostředkovává výsledky kvalitativního výzkumu (vícepřípadové studie). Hlavním tématem publikace je prezentace uměleckého díla v prostoru výstavy či stálé expozice jako v prostředí, v němž dochází k předávání informací a k informálnímu učení diváka. První část knihy se zabývá přístupy k prezentaci uměleckého díla, nahlíží do historie muzejní a galerijní prezentace, věnuje se tématu vnímání uměleckého díla a problematice otevřené interpretace díla. V této části knihy je rovněž vymezen konceptuální rámec tématu a definovány relevantní termíny: informální učení, koncept a prekoncept, kotext a kontext. Zároveň je popsána role, kterou při interpretaci uměleckého díla zastává divák. Představena je také metodologie realizované vícepřípadové studie. Výzkumná zjištění jsou prezentována nejprve v podobě příběhů jednotlivých případů – pěti výstav a jedné stálé expozice zařazených do výzkumného vzorku: Zbyněk Sekal: A věci se zvolna berou před se, Stavy mysli / Za obrazem, Flaesh, Jiří Černický: Divoký sny, Návod k použití. Závěrečná kapitola prezentuje výzkumná zjištění z cross-case analýzy, v rámci které jsou jednotlivé případy porovnávány a výsledky výzkumu poté zasazovány do širších teoretických souvislostí i kontextu muzejní a galerijní praxe. Výstupem závěrečné cross-case analýzy je pět kategorií v podobě škál: vliv výstavního prostoru, instalace díla a umístnění v prostoru, nástroje sdělení, kontext, zapojení a role diváka. Těmito kategoriemi jsou zároveň pojmenovány aspekty, které je nezbytné promýšlet, pokud uvažujeme nad prostředím výstavy jako prostředím informálního učení, respektive, pokud při realizaci výstavy „myslíme na diváka“. |
Odkaz na ISSUU.com |
2018
Název: | VYBRANÉ VIDĚNÍ: POZICE A STRATEGIE VÝTVARNÉ TVORBY V PROCESU VZDĚLÁVÁNÍ. |
Autor/autoři: | MAKOVSKÝ, Miloš (ed.) / DYTRTOVÁ, Kateřina, GÉRINGOVÁ, Jitka, MRÁZIKOVÁ, Eva, MYSLIVEČKOVÁ, Hana, STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a Martin VELÍŠEK. |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2018 |
Citace: | DYTRTOVÁ, Kateřina, Jitka GÉRINGOVÁ, Eva MRÁZIKOVÁ, Hana MYSLIVEČKOVÁ, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ a Martin VELÍŠEK, MAKOVSKÝ, Miloš, ed. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. ISBN 978-80-7561-165-9. |
Anotace: | Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 – 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Kniha obsahově rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se expresivních umělecko-pedagogických oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oborů a také pro-inkluzivních aspektů výtvarné výchovy. Pozvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a odlišné pohledy na danou problematiku. Publikace je kritickou analýzou aktuálních tendencí v oblasti tvůrčích aktivit ve výtvarné edukaci, která mapuje aktuální problémy v oboru, například, v jakých konkrétních postupech a strategiích se odráží specifikum tvůrčích činností na katedrách výtvarné výchovy, jak reagují pracoviště na aktuální stav a proměny výtvarného umění, jak reagují na společenskou situaci a vzdělávací „objednávku“ nadřazených institucí, zda a jak reagují na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo jak se v podobách aktuální výtvarné výchovy realizují interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané vidění jednotlivých pracovišť, která svým dopadem značně ovlivňují reálnou praxi, ale také otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou. |
Odkaz na ISSUU.com |
2016
Název: | PŮSOBIT, KLÁST PŘEKÁŽKY, VYJÍT VSTŘÍC: ROZHOVORY S VÝTVARNÝMI UMĚLCI NA TÉMA JAK UČIT UMĚNÍ. |
Autor/autoři: | GÉRINGOVÁ, Jitka a Iva MLADIČOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2016 |
Citace: | GÉRINGOVÁ, Jitka a Iva MLADIČOVÁ, ed. Působit, klást překážky, vyjít vstříc: rozhovory s výtvarnými umělci na téma jak učit umění. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7561-042-3. |
Anotace: | Publikace přináší 16 rozsáhlých rozhovorů o výuce výtvarného umění s významnými osobnostmi české umělecké scény. Jde o umělce s dlouhodobou pedagogickou zkušeností na vysokých uměleckých školách, s akademickými tituly docent a profesor. Náleží k nim Aleš Veselý, Stanislav Kolíbal, Milan Knížák, Adéla Matasová, Kurt Gebauer, Jitka Svobodová, Magdalena Jetelová, Miloš Šejn, Jindřich Zeithamml, Jiří Kovanda, Jiří David, Margita Titlová, Martin Mainer, Michal Gabriel, Milena Dopitová, Federico Díaz. Každý z oslovených autorů hovoří o vlastním specifickém vedení výuky, konkrétní práci se studenty, výběru a hodnocení studentů, možnosti rozpoznání talentu, úrovni českých vysokých uměleckých škol, zahraničních pedagogických zkušenostech, mimo jiné ale i o vlastní umělecké práci. K příspěvku každého autora je připojen i životopisný medailon, přehled jeho nejdůležitějších uměleckých aktivit. Rozhovory jsou uvedeny odbornou studií Jitky Géringové a Dagmar Myšákové „Intuitivní pedagogická pojetí expertů v oblasti umění“, seznamující čtenáře a aktuálním stavem řešení problematiky výuky výtvarného umění ve výzkumech a odborných textech v českém prostředí i v zahraničí. |
Odkaz na ISSUU.com |
2015
Název: | TOČÍME FILM! |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Johana GABRIELOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2015 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Johana GABRIELOVÁ. Točíme film! Ústí nad Labem: UJEP, 2015. s. 152. ISBN ISBN: 978-80-7414-935-1. |
Anotace: | Publikace Točíme film! se věnuje kouzelnému světu filmu a jeho zprostředkování dětem a studentům. Cílem publikace není popsat dějiny filmu v celé jejich velkoleposti, ale představit vybrané podstatné události, které korespondují se záměrem autorů, zprostředkovat filmovou oblast z teoretické i praktické stránky žákům ZŠ a SŠ a studentům učitelských oborů VŠ. Kniha vznikla jako doplnění a shrnutí cyklu filmových škol, které vznikly v rámci projektu Teen Age Univerzity UJEP v Ústí nad Labem. Text tak shrnuje a doplňuje sérii teoretických přednášek odborníků z filmové branže a praktických workshopů z oblasti kinematografie a filmové tvorby. Druhá část publikace představuje jednotlivé filmové školy, jejich témata a výsledky společné filmové tvorby. V závěru knihy je zveřejněno všech 31 krátkých snímků, které vznikly v rámci projektu. Kniha vznikla jako shrnutí a logické vyústění dvouletého projektu. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
Název: | 3D TISK |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2015 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. 3D tisk. Ústí nad Labem: UJEP, 2015. 96 s. ISBN 978-80-7414-936-8. |
Anotace: | Publikace 3D tisk se věnuje dynamicky se vyvíjející oblasti 3D modelace a 3D tisku a zprostředkovává ji studentům. Jejím cílem je představit projekt letních škol 3D modelace, které vznikly v rámci projektu Teen Age Univerzity UJEP v Ústí nad Labem. Věnuje se fenoménu 3D tisku a možnostem jeho využití v nejrůznějších oblastech. Představuje jednotlivé technologie a postupy práce. Zprostředkovává nám vybrané události, slavná jména a týmy, které hrají důležitou roli ve vývoji v této oblasti. Druhá část publikace představuje jednotlivé workshopové dílny, jejich témata a zaměření – 3D modelace, modelace v programu SketchUp, 3D tisk, kresba 3D tužkou, brýle na virtuální realitu, 3D skenování aj. Dokumentuje průběh odborných letních škol a výsledky práce žáků ZŠ, SŠ a studentů VŠ v této oblasti. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
2014
Název: | STREET ART |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2014 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. Street art. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 95 s. ISBN 978-80-7414-651-0. |
Anotace: | Publikace se věnuje fenoménu streetartového umění v ucelené formě. Snaží se představit tuto společností kontroverzně vnímanou oblast komplexně a v kulturněhistorickém kontextu. Distribuuje danou problematiku, mapuje dostupné zdroje informací a srovná domácí a zahraniční zdroje a východiska. Popisuje, třídí a strukturuje množství názorů a přístupů k tomuto fenoménu. Představuje street art jako negativně vnímaný společenský jev, jako umělecký proud i jako oblast zájmu teenagerů. Nahlíží na street art v kulturně historickém kontextu a popisuje jeho vznik a vývoj v širším světovém měřítku i ve specifickém prostředí posttotalitních států střední a východní Evropy. Na devadesáti šesti stranách představuje street art jako specifický a svébytný umělecký proud, který nás denně oslovuje přímo na ulici a který se každý den mění a transformuje, vytrvale reflektuje aktuální dění společnosti, potřeby a možnosti každého z nás, a to jak v roli tvůrců, tak diváků. Publikace se se pro velký zájem čtenářů dočkala i druhého vydání. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
Název: | Integra Jam 2010-2014 |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2014 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ. Integra Jam 2010-2014. Vyd. 1. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2014, 77 s. ISBN 978-80-7414-694-7. |
Anotace: | Katalog z výtvarně integračního workshopu zachycuje proces příprav a realizace celého projektu, ukazuje průběžný i finální výsledek a poukazuje na tvorbu zúčastněných klientů, studentů i výtvarných umělců. Jednotlivé texty objasňují myšlenkové zázemí a záměr projektu. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
2013
Název: | PEDAGOGIKA UMĚNÍ – UMĚNÍ PEDAGOGIKY, ANEB, PŘÍNOS OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA KE VŠEOBECNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ |
Autor/autoři: | UHL SKŘIVANOVÁ, Věra (ed.) |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2014 |
Citace: | UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. (ed.) Pedagogika umění – umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 253 s. ISBN 978-80-7414-663-3. |
Anotace: | 15.–17. 10. 2012 se konala na KVK PF UJEP konference. Rozšířené verze vybraných příspěvků pak tvoří tuto monografii. |
Odkaz na ISSUU.com | – |
Název: | JAROSLAV BROŽEK – ZWISCHEN KÜNSTLER, PÄDAGOGE UND WISSENSCHAFTLER |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.). |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.). Jaroslav Brožek – zwischen Künstler, Pädagoge [sic] und Wissenschaftler: kritische Edition des Schaffens. 1. Ausg. In Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013, 132 s. ISBN 978-80-7414-662-6. |
Anotace: | Die Publikation Jaroslav Brožek – zwischen Künstler, Pädagoge und Wissenschaftler /kritische Edition des Schaffens/ beschreibt konkrete Aspekte aus dem Leben dieser bedeutungsvollen Persönlichkeit der tschechischen Kunstpädagogik. In einzelnen Kapiteln widmen sich die Autoren einigen charakteristischen Tätigkeiten und Berufen, die das Leben von Prof. Jaroslav Brožek begleiten. In seiner Persönlichkeit verschmelzen unter anderen ein Künstler, ein Pädagoge und ein Wissenschaftler. Gerade diese viele Schichten drücken die Titel der Kapitel aus, mit einem „zwischen“ eingeleitet. Einzelne Kapitel stellen eine Übersicht der grundlegenden Meilensteine im Brožeks Leben sowie in der Geschichte der Tschechischen Republik vor; beachten seine Rolle eines Vermittlers der bildenden Kunst; erforschen seine Kunsttätigkeit und erinnern und priesen seine Forschungstätigkeit. Die Besonderheit der Auffassung einzelnen Textautoren liegt im suchen nach Kontexte v der Geschichte und Gegenwart der Kunst, Pädagogik und wissenschaftlichen Sphäre. Sie widmen sich somit nicht nur der Geschichte und Beruf eines konkreten Menschen, sondern suchen auch allgemein gesellschaftliche und menschliche Zusammenhänge. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
Název: | MODY KOMUNIKACE |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ. Mody komunikace. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013, 107 s. ISBN 978-80-7414-688-6. |
Anotace: | Publikace shrnuje výsledky třífázového kvantitativního pedagogického výzkumu zkoumajícího komunikační chování účastníků performativních aktivit a jejich vlastní autoevaluaci komunikačního chování. Cílem publikace je ukázat způsoby a formy komunikace pedagogů, umělců, studentů, žáků a klientů intaktní a neintaktní části společnosti. Výzkum sleduje sociální komunikaci a jednotlivé formy jejího prolnutí do verbálně vyjádřených promluv a naopak ovlivnění sociální komunikace verbálními vyjádřeními. |
Odkaz na ISSUU.com | – |
2012
Název: | TAJEMSTVÍ VÝROBY SKLA |
Autor/autoři: | MÜLLEROVÁ, Radka a Jitka KRATOCHVÍLOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2012 |
Citace: | MÜLLEROVÁ, Radka a Jitka KRATOCHVÍLOVÁ. Tajemství výroby skla. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012, 70 s. ISBN 978-80-7414-454-7. |
Anotace: | Katalog z letní školy „Tajemství výroby skla“ (5.–9. září 2011) pořádané v rámci projektu „To je věda, seznamte se“. Nad názvem: Teen age university. |
Odkaz na ISSUU.com | – |
Název: | OD TUŽKY KE SPREJI |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. Od tužky ke spreji. Vyd. 1. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 146 s. ISBN 978-80-7414-4. |
Anotace: | Katalog s umělecko-vědných kurzů Teen age university zaměřených na fenomén streetartového umění pořádané v rámci projektu To je věda, seznamte se. |
Odkaz na ISSUU.com | – |
Název: | JAROSLAV BROŽEK – MEZI UMĚLCEM, PEDAGOGEM A VĚDCEM: KRITICKÁ EDICE TVORBY. |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.), Hana PEJČOCHOVÁ (ed.) |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.), Hana PEJČOCHOVÁ (ed.) Jaroslav Brožek – mezi umělcem, pedagogem a vědcem: (kritická edice tvorby). Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2012, 118 s. ISBN 978-80-7414-563-6. |
Anotace: | Publikace Jaroslav Brožek – mezi umělcem, pedagogem a vědcem (kritická edice tvorby) popisuje konkrétní aspekty života této významné osobnosti české výtvarné pedagogiky. V jednotlivých kapitolách se autoři věnují několika charakteristickým činnostem a profesím, provázejícím život prof. Jaroslava Brožka. V jeho osobnosti se totiž mimo jiné snoubí umělec, pedagog i vědec. Právě onu mnohovrstevnatost vystihují názvy kapitol, začínající uvozením „mezi“. Jednotlivé kapitoly představují přehled základních mezníků Brožkova života i dějin České republiky, všímají si jeho role zprostředkovatele výtvarného umění, zkoumají jeho uměleckou činnost a znovu připomínají a vyzdvihují jeho výzkumnou činnost. Zvláštnost přístupu autorů jednotlivých textů spočívá v hledání kontextů v historické i současné umělecké, pedagogické a vědecké scéně. Nevěnují se tudíž pouze historii a profesi konkrétního člověka, ale hledají i souvislosti obecně společenské a lidské. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
2011
Název: | POMÁHAJÍCÍ PROFESE: TVOŘIVÉ ZACHÁZENÍ S ODVRÁCENOU STRANOU. |
Autor/autoři: | GÉRINGOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Praha: Triton, 2011 |
Citace: | GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-394-3. |
Anotace: | Kniha zkoumá tematiku problematických aspektů pomáhajících profesí a hledá možnosti jak s nimi smysluplně zacházet pomocí rozvíjení tvořivosti. |
Odkaz na ISSUU.com | – |
2010
Název: | INTERPRETACE A METODY VE VIZUÁLNÍCH OBORECH |
Autor/autoři: | DYTRTOVÁ, Kateřina |
Vydavatelské údaje: | Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, Acta Universitatis Purkynianae. |
Citace: | DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 249 s. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-250-5. |
Anotace: | Hlavními tématy publikace jsou různé typy interpretací vizuálních oborů a edukační metody vyvíjené k chápání a odhalování fungujících vztahových, interakčních soustav. Hudba, forma a obsah jako možnosti interpretace výtvarných oborů. Přichází s myšlenkou aktualizovaného, nechronologického využití dějin vizuálních oborů v první části, tak při praktických výtvarných tvůrčích činnostech (komiks, smyslový přepis) obsažených v části druhé. |
Odkaz na ISSUU.com | – |
Název: | HRANICE OBORU: SBORNÍK KOLOKVIA DOKTORSKÉHO STUDIA OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA: KATEDRA VÝTVARNÉ KULTURY PF UJEP V ÚSTÍ NAD LABEM 2010 |
Autor/autoři: | DYTRTOVÁ, Kateřina (ed.), Jitka KRATOCHVÍLOVÁ (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.) |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2010 |
Citace: | DYTRTOVÁ, Kateřina (ed.), Jitka KRATOCHVÍLOVÁ (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.). Hranice oboru: sborník kolokvia doktorského studia oboru výtvarná výchova: katedra výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem 2010. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 94 s. ISBN 978-80-7414-238-3. |
Anotace: | Sborník doktorandského kolokvia mapuje úroveň jednotlivých příspěvků doktorandů, kteří tak přispívají k diskuzi o tom, jaká je vnitřní struktura oboru výtvarná výchova a kde jsou jeho hranice, což je v době pluralitních tendencí a interdisciplinárních vztahů důležitá modelace oboru a možnost ovlivnit aktuálně zaměření jednotlivých doktorandů. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
Název: | INTEGRA JAM |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka, Hana PEJČOCHOVÁ a Iva BALKÓ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2010 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka, Hana PEJČOCHOVÁ a Iva BALKÓ. Integra Jam. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 44 s. ISBN 978-80-7414-285-7. |
Anotace: | Katalog z výtvarně integračního workshopu zachycuje proces příprav a realizace celého projektu, ukazuje průběžný i finální výsledek a poukazuje na tvorbu zúčastněných klientů, studentů i výtvarných umělců. Jednotlivé texty objasňují myšlenkové zázemí a záměr projektu. |
Odkaz na ISSUU.com | ZDE |
U3V
Univerzita třetího věku pravidelně nabízí malířské kurzy pro seniory vedené odbornými asistenty naší katedry. Posluchači se mohou zapsat na praktické kurzy malby a kresby nebo na přednášky z dějin umění. Kurzy probíhají formou denního studia, kdy posluchači navštěvují vybrané semináře pravidelně po celý semestr. Některé odborné kurzy probíhají blokově a vybrané kurzy probíhají formou malířských plenérů.
U3V na webu UJEP ZDE.
U3V na iVysílání ČT ZDE.
PODPORA ROZVOJE UČITELŮ V POČÁTEČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ (CZ1.07/1.3.00/48.0133)
Projekt byl zaměřen na oblast metodické podpory profesního rozvoje vedoucích pracovníků a učitelů MŠ a ZŠ. KVK realizovala v rámci tohoto projektu dva vzdělávací kurzy určené pro budoucí lektory dalšího vzdělávání:
Nové trendy ve výtvarné výchově („Poklady regionu“)
Cílem kurzu bylo naučit účastníky efektivně pracovat s vybranými ICT (tablet s GPS, fotoaparát) a využívat je jako didaktický i tvůrčí prostředek. Tematicky se kurz zaměřil na „oživení“ vybraného místa či kulturní památky, práci s historickými prameny i aktuálním společenským a kulturním kontextem, na aktivní tvorbu v krajině. Formou několika celodenních výjezdů účastníci poznávali lokality, charakteristické pro současnost i historii severních Čech. Seznámili se s aktuálními metodami zprostředkování výtvarného díla (galerijní animace) či artefiletickými postupy při tvorbě a jejím hodnocení.
Lektoři kurzu: Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Mgr. Miloš Makovský
Tvůrci studijního materiálu ke kurzu: Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Mgr. Petr Karlíček, Ph.D.
Odborný konzultant pro výtvarné umění: Mgr. Miroslav Hašek
Fotogalerie z kurzu naleznete ZDE.
Artefiletika a muzikofiletika jako cesta k sebepoznání
Lektoři kurzu: doc. Jitka Géringová, Ph.D.
Datum realizace projektu: 10. 6. 2014 — 30. 6. 2015
Webové stránky projektu ZDE.