Studium
Obecné informace
State Exams
Praxe
Our Anti-Plagiarism Policy
Bakalářské studium
- Anglický jazyk a literatura pro vzdělávání (jednooborové)
- Anglický jazyk a literatura pro vzdělávání (dvouoborové – Major, minor)
Navazující magisterské studium
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (dvouoborové – Major, minor)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy – anglický jazyk (jednooborové) – také v kombinované formě
Informace pro zadávání bakalářských a magisterských prací
Zadání diplomových a bakalářských prací musí být ve stagu finalizováno a schváleno nejpozději 6 měsíců před odevzdáním práce.
Doporučujeme studentům pravidelně kontrolovat zprávy na školním emailu nebo si nastavit přeposílání; zprávy ze STAGu jsou doručovány právě na adresu, kterou jste tam zadali.
Specializace vyučujících:
- Lingvistika: Dr. Haase, Mgr. Šteklová, Ph.D. (BC+MGR)
- Literatura: Mgr. Klára Kolinská, Ph.D. (BC+MGR), Mgr. Čapek, Ph.D. (BC+MGR)
- Kulturní studia: Dr. Brandon (BC+MGR), Mgr. Holland (BC)
- Metodika: doc. Orlova (BC+MGR), Mgr. Pavlíková, Ph.D. (BC+MGR), PaedDr. Kamenická, PhD. (BC+MGR)
Zadání kvalifikační práce s hodnocením Vedoucím katedry schválen studentův podklad VŠKP musí být provedeno alespoň 6 měsíců před odevzdáním kvalifikační práce k obhajobě. (Datum odevzdání je součástí Harmonogramu PF UJEP na příslušný akademický rok.) [Směrnice děkana čl. 3 bod 2]
POSTUP PRO ZADÁVÁNÍ PODKLADŮ K ZÁVĚREČNÉ KVALIFIKAČNÍ PRÁCE NA PF
Student si po dohodě s vyučujícím příslušné katedry (vedoucím své práce) zvolí téma, prokonzultuje zásady práce a odbornou literaturu a vytvoří elektronický podklad. Schválení tohoto podkladu je rozhodující pro získání definitivního zadání bakalářské nebo diplomové práce.
Postup pro zadání podkladu:
- Student se pod svým uživatelským jménem a heslem přihlásí do IS STAG
- V horní fialové liště zvolí záložku MOJE STUDIUM
- Na levé straně se mu rozbalí nabídka záložek – zvolí TÉMATA VŠKP
- Rozklikne odkaz označený první zelenou šipkou – VYPLNIT PODKLADY PRO ZADÁNÍ PRÁCE
- Klikne na ikonu NOVÉ TÉMA označenou bílým křížkem v zeleném políčku
- Následně se mu rozbalí kolonky, které má vyplnit:
- a) Typ tématu – je již předvyplněno
- b) Pracoviště – pozor, nevolit fakultu, ale vždy zkratku katedry
- c) rok zadání – aktuální akademický rok
- d) rok obhajoby – předpokládaný rok obhajoby
- e) Typ práce – předvyplněno
- f) Vedoucí práce– nutno vybrat z číselník (pokud je vedoucím práce externí pracovník, požádá student sekretářku katedry o doplnění jeho jména do číselníku)
- g) Název tématu – dle dohody s vedoucím práce
- h) Název tématu anglicky – dle dohody s vedoucím práce
- i) Zásady pro vypracování – dle dohody s vedoucím práce
- j) Literatura – dle dohody s vedoucím práce
- k) V záložce Další informace student vybere jen Jazyk, obvykle – Čeština
- l) V záložce Stav schvalování student volí v číselníku – Studentem dopracován podklad k VŠKP
- m) Po kontrole vše uloží (tlačítko ULOŽIT je na úplném konci všech kolonek)
- n) Pokud byl podklad správně vyplněn, objeví se v horní části tabulky tato hláška:
Téma zatím nebylo schváleno. Schvalování bude nyní provádět uživatel s rolí Vyučující.
Postup schvalování podkladu:
K schválení svého podkladu práce musí student získat 3 elektronické souhlasy, v tomto pořadí:
- souhlas vyučujícího (vedoucího práce)
- souhlas garanta oboru
- souhlas vedoucího katedry.
Pro získání každého souhlasu student postupuje tak, že osobně nebo prostřednictvím e-mailu postupně každého z výše uvedených o souhlas požádá. Ve chvíli kdy vyučující (vedoucí práce), (dále garant a vedoucí katedry) podklad pro práci schválí, student uvidí informaci – Učitelem (garantem, vedoucím katedry) schválen studentův podklad. V případě, že student některý ze souhlasů nezíská, musí podklad přepracovat a opět žádá o všechny souhlasy znovu.
Jakmile student získá všechny tři elektronické souhlasy, má k dispozici dokument zvaný Podklad pro zadání práce. Na KAJ není nutno podklad tisknout. (Formulář pro podklad není ideálně nastaven pro potřeby naší fakulty. Autoři IS STAG vůbec nepředpokládali používání jeho papírové podoby. Proto na něm v současné době získané souhlasy neuvidíte. Naopak se zobrazí kolonka pro podpis studenta a vedoucího katedry. Student podklad podepíše, ale podpisem vedoucího katedry jej již neopatřuje).
Na základě podkladu paní sekretářka ve spolupráci s vedoucím práce připraví zadání práce, které se stává součástí tištěné podoby závěrečné kvalifikační práce.
- Discussion of a theoretical issue in ELT methodology (see the list below).
- Practical task to be designed impromptu.
- Discussion of a portfolio. The portfolio should include:
- lesson plans (minimum 6) with all the necessary supporting materials
- reflective paper based on the competences defined in the EPOSTL with the help of ‘can-do descriptors’. The paper should also contain description of your further steps in learning teaching.
- Historical overview of language teaching methods. Advantages and disadvantages of the methods of the past. Post method era. Principles of language teaching.
- The Informed and Enlightened ‘Approach.’ Communicative Language Teaching.
- CEFR versions (2001 and 2018) and their impact on foreign language teaching in the Czech Republic. The action-oriented approach and common reference levels.
- Motivation in language learning. Characteristics, types and sources. The components of motivational teaching practice.
- Teaching listening. An overview of listening comprehension: Processes, building mental representation of meaning. Factors that make listening difficult.
- Teaching listening. Learners’ competences for listening in CEFR new companion (B1). Pre/while/post-listening stages and their rationale.
- Research findings related to teaching reading. Categories for reading in CEFR.
- Intensive and extensive reading. Skimming and scanning. Techniques for checking reading comprehension. Purposes of pre/while/after-reading stages.
- Oral communication skills in ELT research. Oral interaction. Characteristics of spoken language.
- CEFR (Companion volume with new descriptors). Categories of overall spoken production and spoken interaction. Examples of descriptors for Pre-A1 – B1 level.
- Types of classroom speaking performance. Principles for teaching speaking skills. Maximising speaking opportunities and facilitating autonomous language use.
- Teaching talk as interaction. Simulation and role-plays.
- CEFR (Companion volume with new descriptors) levels for writing. Categories of overall written production.
- Research on second language writing. Difference between written and spoken language. Social and cultural aspects of writing.
- Approaches to teaching writing. Teaching writing: types of classroom writing performance. Principles for teaching writing skills.
- Ways of presenting grammar: deductive vs inductive. Texts and contexts. Grammar as a communicative resource. A cognitive model of learning stages. Communicative criteria and grammar activities. Types of prompts for practicing grammar.
- Teaching lexis: how words are remembered and learned; ways of presenting vocabulary (explanation and illustration of meaning) and practicing vocabulary. Types of activities for vocabulary practice or integration.
- Teaching phonetics: goals and principles. CEFR on phonological control. The Lingua Franca Core and the most important phonological features. Activities.
- CLIL: core features and underlying principles.
- Teacher development: reflection, collaboration with colleagues. Teacher competences.
- Theories of reference: a) The referential theory of meaning b) Categorization principles and prototypes
- Features of verb semantics: a) Lexical aspect and verb meaning b) Manner, motion and path
- Linguistic paradigms: Shifts and challenges: a) Theory formation in linguistic history b) The Philosophy of language
- Language and culture: a) The neo-Whorfian model of semantics b) Anthropological linguistics
- Language change and the history of English: a) Sound change: types and motivations b) Lexical change: borrowing and lexical loss
- The linguistic study of pragmatics: a) Speech acts and discourse situations b) Coherence and cohesion
- Language acquisition: a) Nature vs. nurture b) First vs. second language acquisition
- Language in society: a) Language and social groups b) Varieties of English world-wide
- Language and cognition: a) Conceptual metaphors b) Language processing
- Research methods in linguistics: a) Questionnaire design & field research methods b) Quantitative data evaluation
- Your reading list must contain a minimum of 30 titles of primary literature, and 20 titles of theoretical and critical nature, such as essays, book chapters, literary histories etc.
- Your list must be organized chronologically, neatly and clearly structured and computer-typed. The items must be numbered.
- Your reading list must cover all the major periods of the historical development of British and American literature.
- The titles on your reading must represent all the major literary genres, ie. poetry, prose, and drama, in reasonably equal proportion. (To be precise, all three major genres must be represented by the minimum of 20% of the titles on your list.)
- Do not list more items than two for one author. Exceptions are poems and short stories, and truly major writers such as Dickens, and, of course, Shakespeare:
- Your list must include five plays by Shakespeare, generally in the following proportion: two tragedies, two comedies, and one other play (historical play, romance etc.)
- The Aesthetics of the English Renaissance. Literary and Cultural Tradition of the Renaissance. Theoretical and Critical Reflections of Renaissance Literature.
- From Classicism to Neo-classicism. The Archetypal Patterns in Literature in English. The Classical Tradition and its Transformations.
- The Age of Reason. The Ideology of the Enlightenment. Forms and Manifestations of Realism in English-language Fiction.
- The Aesthetic Ideology of Romanticism. Theoretical Reflections of Romantic Poetry. Transformations of Romanticism.
- Transformations of Realism in English-language Literature – Naturalism, Regionalism, Aestheticism.
- The Context and Aesthetic Ideology of Modernism. Forms and Manifestations of Modernism in English-language Literature.
- From Modernism to Postmodernism. Postmodernist Concerns and Their Manifestations in English-language Literature.
- Women’s Writing, Feminisms, and Their Reflections in English-language Literature.
- Multiculturalism as Aesthetic Ideology. Reflections of Cultural Diversity in English-language Literature.
- Ways of Reading, or, From Text to Context. New Criticism, Structuralism, Reader-Response Criticism. Interfaces of Literary Texts and Literary Theories.
Observační praxe 2. r. BC KAJ/7034
délka: 14 hodin v průběhu jednoho týdne
ve skupinkách 2-3 studentů stínování konkrétního vyučujícího – ideálně se stejnou oborovou kombinací
cíl praxe:
- seznámení s chodem školy, s dokumentací a právními předpisy
- vyplňování třídní knihy, třídního výkazu, systém Bakalář
- školní projekty, mezinárodní spolupráce
- seznámení s realitou života učitele konkrétního oboru – vybavení pomůcky, organizace, specifika věkových skupin
Výběr školy je individuální, KAJ na základě vytvořené sítě poskytuje nabídku učitelů AJ z UL a okolí – zapište se v tabulce zde.
požadavky KAJ k zápočtu:
1. potvrzená účast – formulář podepsaný mentorem a potvrzený ředitelkou/ředitelem školy (odevzdat po skončení praxe fyzicky)
2. vyplněný online dotazník zpětné vazby
Dotazník pro studenty k vyplnění: https://forms.gle/zbQh7drTpLkJe2u78
Formulář potvrzení o realizaci praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/potvrzeniobservacnipraxe
Klinická praxe 2. r. BC KAJ/7045
délka: 8 hodin náslechů v průběhu letního semestru
ve skupinách max. čtyřech studentů účast v hodinách 8 různých vyučujících angličtiny na různých stupních škol
cíl praxe:
– observace konkrétních prvků výuky angličtiny
– rozpoznání a porovnání různých přístupů k výuce
– seznámení se specifiky různých věkových skupin
Kromě observace může mentor zapojit studenty do výuky v roli asistentů.
Výběr škol individuální v rámci sítě učitelů AJ z UL a okolí – sdílená Google tabulka (odkaz zaslán mailem)
požadavky KAJ k zápočtu:
1. 8 potvrzených náslechů u 8 různých vyučujících (Docházkový list ke stažení)
2. observační listy (formulář ke stažení)
3. vyplněný online dotazník zpětné vazby https://forms.gle/kXuMiGdsgBdYGyZ36
Asistentská praxe 3. r. BC – KAJ/7053
Délka: 15 hodin v průběhu jednoho týdne
Organizace: týdenní blok, individuálně účast v hodinách kvalifikovaného vyučujícího AJ
cíle praxe:
- aktivní účast na přípravě výuky a na samotné výuce
- seznámení se základními dovednostmi učitele – organizace, motivace, poskytování zpětné vazby
- seznámení s metodickými postupy ve výuce anglického jazyka (prezentace a procvičování jazykových dovedností, slovní zásoby, gramatiky, výslovnosti)
Požadavky na vyučujícího (=mentora): plná pedagogická kvalifikace, minimálně 2 roky učitelské praxe
Výběr mentora je individuální, KAJ na základě vytvořené sítě poskytuje nabídku učitelů AJ z relevantních lokalit – zapište se v tabulce zde.
požadavky KAJ k zápočtu:
1. pedagogický deník – viz vzor (zaslat emailem na jana.pavlikova@ujep.cz do 1. 1. 2024)
2. potvrzená účast – formulář podepsaný mentorem a potvrzený ředitelkou/ředitelem školy (odevzdat po skončení praxe fyzicky)
3. vyplněný online dotazník zpětné vazby
Vzor Pedagogického deníku: https://beta.pf.ujep.cz/cs/teacher-trainee-diary-for-assisting-teaching-practice
Dotazník pro studenty k vyplnění: https://forms.gle/GrRy4MrLpqRXiH5d6
Formulář potvrzení o realizaci praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/potvrzeniasistentskapraxe-2
Administrativu a smlouvy s mentory vyřizuje přímo CPP (centrum pedagogické praxe PF UJEP) – obracejte se na kolegu Davida Bauera david.bauer@ujep.cz
Nejasnosti ohledně obsahu a průběhu praxe z anglického jazyka prosím řešte s Mgr. Janou Pavlíkovou, M.A., Ph.D.
Master’s Program. School Practicums or School placements at a glance:
Prubezna (Continuous) Practicum – 1st semester
PRACTICUM 1 – 2nd semester (the period is defined in harmonogram for each academic year)
PRACTICUM 2 – 3rd semester (the period is defined in harmonogram for each academic year)
Reflective seminar based on Practicum – 3rd semester
The didactic in charge of various types of Practicum at Master’s level is doc. Natalia Orlova, CSc.
All the requirements concerning successful school placement as well as the Portfolios requested for submission by students are provided in STAG or on Moodle within the given courses.
Materials for download:
1.) Students may not use the words (even parts of sentences), ideas, or images of another author without proper citations (author, title, page number, or appropriate internet address). This also includes paraphrases of the original text or author. The beginning and ending of direct quotations should always be absolutely clear in the text, with quotation marks (“ ”) distinguishing the quotation from the student’s own words. Any violation of this standard may be considered plagiarism. This applies to all academic work done by students at the English Department.
2.) The punishment for plagiarism is failure of the course. Students retaking the same course must complete all of the requirements and attend 50% — 80% of the seminars, depending on the wishes of the professor/instructor. Students caught plagiarizing a second time will be reported to the disciplinary board.
3.) The department will keep the original copy of the plagiarized text on file.