Praxe NMgr.
Informace pro studenty - navazující magisterské studium (NMgr.)
Prostudujte Pokyny k praxím a pokyny pro Mentory.
Dohoda o provedení práce (DPP) a Výkaz práce (Výkaz) k nalezení tamtéž.
Při volbě DPP a Výkazu se student orientuje podle rozsahu praxe (uváděno v týdnech).
Prezenční studium
Učitelství pro SŠ PS
Sociální pedagogika PS
Speciální pedagogika PS
Pravidla získávání a udělování zápočtů z pedagogických praxí v navazujících magisterských studijních programech pro vzdělávání.
Studenti v rámci svého studia realizují tyto předměty praxí:
Předmět | Uznání / zapisuje zápočet |
Přípravný seminář k pedagogické praxi | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Průběžná pedagogická praxe | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Souvislá pedagogická praxe na střední škole | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Komplexní reflektivní seminář praxe | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Místo konání praxe je určeno oborovým didaktikem.
Příslušná oborová katedra řeší komunikaci se studentem ohledně vlastní praxe, včas informuje studenta o požadavcích i možnostech a místě konání praxe a ve finále uděluje studentovi zápočet. Odpovídá za kvalitativní zajištění praxe i výběr mentora.
Jakékoli organizační problémy je nutné řešit s oborovou katedrou a příslušnými oborovými didaktiky.
Centrum pedagogické praxe řeší jen smluvní zajištění a garantuje správnost celého finančního procesu.
Z pohledu možnosti odměny pro mentora praxe lze u Průběžné a obou Souvislých pedagogických praxí vyplatit mentorovi praxe odměnu formou DPP. Mentor o ni žádá prostřednictvím vyplněné a v termínu, dle pokynů pro mentory na webu CPP, odevzdané DPP a následně doložením odevzdaného výkazu práce.
Každá fakulta plně hradí spolupráci v rámci vedení praxí mentorům studentů na těch katedrách a součástech, které pod ní spadají.
Přípravný a komplexní reflektivní seminář vede oborový didaktik katedry a zadává kontrolu studia.
Všechny praxe (průběžná a obě souvislé) v navazujícím magisterském studiu jsou v gesci oborového didaktika a to jak z pohledu zadávání zápočtových požadavků, jejich kontroly, zadávání zápočtů i případného uznávání praxí. Praxe lze studentovi uznat oborovým didaktikem za splnění podmínek Směrnice děkana č. 11/2015.
Učitelství pro SŠ:
V rámci NMgr. studia jsou plánovány tyto praxe:
- Průběžná pedagogická praxe – 1/LS
V kompetenci oborového didaktika příslušné oborové katedry.
Student vykoná praxi dle pokynů oborového didaktika v rámci semestru rozvrhově vyhrazeny 2 hodiny týdně celkovém rozsahu 15 rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti.
- Souvislá praxe na 2. st ZŠ – 1/LS, 3T
Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je 2. stupeň základní školy.
Student vykoná praxi v délce 3 týdnů
V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti a 20 hodin nerozborovaných.
U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.
- Souvislá praxe na SŠ – 2/ZS, 3T
Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je střední škola.
Student vykoná praxi v délce 3 týdnů
V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti a 20 hodin nerozborovaných.
U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Obecné podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. dle požadavků oborového didaktika, který uděluje zápočet portfolio z praxe
Dokumenty k praxím s možností využít:
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe a předá mu odkaz, kde si může stáhnout dohodu o provedení praxe (DPP) a výkaz práce mentora praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení v tištěné podobě s originálním podpisem, dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- Mentor následně vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů CPP PF UJEP odesílá na email: cpp.dohody@ujep.cz
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ PREZENČNÍHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
- účast na Reflektivním semináři (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
- zápočet z Reflektivního semináře (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Sociální pedagogika – navazující magisterské studium (Od akademického roku 2021/2022)
KSSP/7511 Klinická praxe (1 – ZS)
Klinickou praxi (KSSP/7511) má na starosti doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc. Odkaz zde.
KSSP/7522 Souvislá praxe I (1 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/7535 Souvislá praxe II (2 -ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
Sociální pedagogika – navazující studium (Do akademického roku 2021/2022)
Jelikož se jedná o dobíhající studium, tak pokyny k těmto praxím budou poskytnuty individuálně, ozvěte se na e-mail: david.bauer@ujep.cz
KPG/4104 Klinická praxe (1 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA
Klinickou praxi (KPG/4104) má na starosti doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc. Odkaz zde.
KPG/4112 Souvislá praxe I (1 – LS)
KPG/4119 Souvislá praxe II (2 – ZS)
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe a předá mu odkaz, kde si může stáhnout dohodu o provedení praxe (DPP) a výkaz práce mentora praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení v tištěné podobě s originálním podpisem, dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- Mentor následně vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů CPP PF UJEP odesílá na email: cpp.dohody@ujep.cz
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ PREZENČNÍHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
- účast na Reflektivním semináři (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
- zápočet z Reflektivního semináře (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Abyste měli jistotu správného výběru zařízení pro výkon své praxe, tak je možné odeslat vyplněnou charakteristiku instituce v el. podobě na e-mail: david.bauer@ujep.cz (viz příloha) a to minimálně 14 před dojednáním její realizace. Správný výběr vám bude schválen, a V PŘÍPADĚ NEVHODNÉHO VÝBĚRU BUDETE NEPRODLENĚ KONTAKTOVÁNI.
Speciální pedagogika – poradenství (navazující studium, od akademického roku 2021/2022)
KSSP/75110 Souvislá praxe I (1 – ZS)
Praxe bude individuální a je realizovaná na základních školách. Student se bude podílet na pedagogických aktivitách v rámci podpory dětí s podpůrným opatřením minimálně stupně 2-5. Děti musí být minimálně tři a intervence je soustavná, vždy po dobu jednoho týdne. Aktivity studenta budou probíhat prostřednictvím stínování přiděleného pracovníka školy – člena školního poradenského pracoviště, pod supervizí a samostatně.
Doprovodným pracovníkem v prostředí školy mohou být: výchovný poradce, školní speciální pedagog a školní psycholog, po schválení garantem praxe i učitel realizující podpůrná opatření. Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování školního poradenského systému v dané organizaci při naplňování podpůrných opatření. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 3 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 35 hodin stínování, asistentské činnosti
- 15 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/7523 Souvislá praxe II (1 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná na poradenském pracovišti typu PPP nebo SVP. Student se postupně seznámí za pomoci stínování určeného speciálního pedagoga, psychologa a sociálního pracovníka s jejich činností, vymezenou v rámci vyhlášky č. 72/2005 Sb. v platném znění.
Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování poradenského systému instituce, v níž je praxe vykonávána speciálně pedagogickým prismatem.
Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/75310 Souvislá praxe III (2 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná na poradenském pracovišti typu SPC nebo instituce přímo provádějící výchovně – vzdělávací činnost s klienty SPC. Student se seznámí za pomoci stínování určeného speciálního pedagoga, (ev. psychologa) a sociálního pracovníka s jejich činností, vymezenou v rámci vyhlášky č. 72/2005 Sb. v platném znění.
Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování poradenského systému v dané organizaci, v níž je praxe vykonávána speciálně pedagogickým prismatem. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/7549 Souvislá praxe IV (2 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná ve školských zařízeních náhradní výchovné péče (včetně preventivního – SVP). Cílem, je provázanost činnosti studenta se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích. Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí budou vychovatel, speciální pedagog – etoped nebo psycholog. Student bude vytvářet případovou studii pedagogické činnosti s jedincem nebo výchovnou skupinou. Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 2 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
Speciální pedagogika – poradenství, navazující magisterské studium (Do akademického roku 2021/2022)
Jelikož se jedná o dobíhající studium, tak pokyny k těmto praxím budou poskytnuty individuálně, ozvěte se na e-mail: david.bauer@ujep.cz
KPG/4506 Souvislá praxe I (1 – ZS)
KPG/4509 Souvislá praxe II (1 – LS)
KPG/4518 Souvislá praxe III (2 – ZS)
KPG/4525 Souvislá praxe IV (2 – LS)
Kombinované studium
Učitelství pro SŠ KS
Sociální pedagogika KS
Speciální pedagogika KS
Studenti v rámci svého studia realizují tyto předměty praxí:
Předmět | Uznání / zapisuje zápočet |
Přípravný seminář k pedagogické praxi | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Průběžná pedagogická praxe | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Souvislá pedagogická praxe na střední škole | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Komplexní reflektivní seminář praxe | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Příslušná oborová katedra řeší komunikaci se studentem ohledně vlastní praxe, včas informuje studenta o požadavcích i možnostech a místě konání praxe a ve finále uděluje studentovi zápočet. Odpovídá za kvalitativní zajištění praxe i výběr mentora.
Jakékoli organizační problémy je nutné řešit s oborovou katedrou a příslušnými oborovými didaktiky.
Centrum pedagogické praxe řeší jen smluvní zajištění a garantuje správnost celého finančního procesu.
Z pohledu možnosti odměny pro mentora praxe lze u Průběžné a obou Souvislých pedagogických praxí vyplatit mentorovi praxe odměnu formou DPP. Mentor o ni žádá prostřednictvím vyplněné a v termínu, dle pokynů pro mentory na webu CPP, odevzdané DPP a následně doložením odevzdaného výkazu práce.
Každá fakulta plně hradí spolupráci v rámci vedení praxí mentorům studentů na těch katedrách a součástech, které pod ní spadají.
Přípravný a komplexní reflektivní seminář vede oborový didaktik katedry a zadává kontrolu studia.
Všechny praxe (průběžná a obě souvislé) v navazujícím magisterském studiu jsou v gesci oborového didaktika a to jak z pohledu zadávání zápočtových požadavků, jejich kontroly, zadávání zápočtů i případného uznávání praxí. Praxe lze studentovi uznat oborovým didaktikem za splnění podmínek Směrnice děkana č. 11/2015.
Učitelství pro SŠ:
V rámci NMgr. studia jsou plánovány tyto praxe:
- Průběžná pedagogická praxe – 1/LS
V kompetenci oborového didaktika příslušné oborové katedry.
Student vykoná praxi v rozsahu 15 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti.
- Souvislá praxe na 2. st ZŠ – 1/LS, 3T
Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je 2. stupeň základní školy.
Student vykoná praxi v délce 3 týdnů
V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti a 20 hodin nerozborovaných.
U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.
- Souvislá praxe na SŠ – 2/ZS, 3T
Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je střední škola.
Student vykoná praxi v délce 3 týdnů
V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti a 20 hodin nerozborovaných.
U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Obecné podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. dle požadavků oborového didaktika, který uděluje zápočet portfolio z praxe
Dokumenty k praxím k dispozici:
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe k předmětu dané praxe s názvem HODNOCENÍ STUDENTA
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
Sociální pedagogika – navazující studium (Od akademického roku 2021/2022)
KSSP/7711 Klinická praxe (1 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA
Klinickou praxi (KPG/7711) má na starosti doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc. Odkaz zde.
KSSP/7722 Souvislá praxe I (1 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/7735 Souvislá praxe II (2 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
Sociální pedagogika – navazující studium (Do akademického roku 2021/2022)
Jelikož se jedná o dobíhající studium, tak pokyny k těmto praxím budou poskytnuty individuálně, ozvěte se na e-mail: david.bauer@ujep.cz
KPG/4137 Klinická praxe (1 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA
Klinickou praxi (KPG/4137) má na starosti doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc. Odkaz zde.
KPG/4145 Souvislá praxe I (1 – LS)
KPG/4152 Souvislá praxe II (2 – ZS)
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
Abyste měli jistotu správného výběru zařízení pro výkon své praxe, tak je možné odeslat vyplněnou charakteristiku instituce v el. podobě na e-mail: david.bauer@ujep.cz (viz příloha) a to minimálně 14 před dojednáním její realizace. Správný výběr vám bude schválen, a V PŘÍPADĚ NEVHODNÉHO VÝBĚRU BUDETE NEPRODLENĚ KONTAKTOVÁNI.
Speciální pedagogika – poradenství (navazující studium, od akademického roku 2021/2022)
KSSP/77110 Souvislá praxe I (1 – ZS)
Praxe bude individuální a je realizovaná na základních školách. Student se bude podílet na pedagogických aktivitách v rámci podpory žáků s podpůrným opatřením minimálně stupně 2-5. Žáci musí být minimálně tři a intervence je soustavná, vždy po dobu jednoho týdne. Aktivity studenta budou probíhat prostřednictvím stínování přiděleného pracovníka školy – člena školního poradenského pracoviště, pod supervizí a samostatně.
Doprovodným pracovníkem v prostředí školy mohou být: výchovný poradce, školní speciální pedagog a školní psycholog, po schválení garantem praxe i učitel realizující podpůrná opatření. Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování školního poradenského systému v dané organizaci při naplňování podpůrných opatření. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 30 hodin:
- 5 hodin hospitační činnosti
- 15 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/7723 Souvislá praxe II (1 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná na poradenském pracovišti typu PPP nebo SVP. Student se postupně seznámí za pomoci stínování určeného speciálního pedagoga, psychologa a sociálního pracovníka s jejich činností, vymezenou v rámci vyhlášky č. 72/2005 Sb. v platném znění.
Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování poradenského systému instituce, v níž je praxe vykonávána speciálně pedagogickým prismatem.
Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/77310 Souvislá praxe III (2 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná na poradenském pracovišti typu SPC nebo instituce přímo provádějící výchovně – vzdělávací činnost s klienty SPC. Student se seznámí za pomoci stínování určeného speciálního pedagoga, (ev. psychologa) a sociálního pracovníka s jejich činností, vymezenou v rámci vyhlášky č. 72/2005 Sb. v platném znění.
Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování poradenského systému v dané organizaci, v níž je praxe vykonávána speciálně pedagogickým prismatem. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/7749 Souvislá praxe IV (2 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná ve školských zařízeních náhradní výchovné péče (včetně preventivního – SVP). Cílem, je provázanost činnosti studenta se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích. Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí budou vychovatel, speciální pedagog – etoped nebo psycholog. Student bude vytvářet případovou studii pedagogické činnosti s jedincem nebo výchovnou skupinou. Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 20 hodin:
- 5 hodin hospitační činnosti
- 10 hodin stínování, asistentské činnosti
- 5 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
Speciální pedagogika – poradenství, navazující magisterské studium (Do akademického roku 2021/2022)
Jelikož se jedná o dobíhající studium, tak pokyny k těmto praxím budou poskytnuty individuálně, ozvěte se na e-mail: david.bauer@ujep.cz