Přijímací řízení
Český jazyk a literatura
Rozdílová zkouška z ČJL
Doktorské studium (Ph.D.)
Rigorózní řízení (PhDr.)
Bakalářský i navazující magisterský program Český jazyk a literatura pro vzdělávání, Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy lze studovat samostatně nebo s další aprobací v prezenční formě a v jednooborovém studiu i ve formě kombinované.
Aktuální vyhlášení přijímacího řízení fakultou
Často kladené otázky
Jaké jsou podmínky k přijetí ke studiu českého jazyka a literatury?
Přehledně připravené informace o přijímacím řízení a podmínkách k přijetí na PF UJEP jsou každý rok zveřejněny na fakultních webových stránkách.
Které aprobační kombinace s českým jazykem a literaturou v bakalářském studijním programu PF UJEP nabízí?
Výčet aprobačních kombinací je obsažen v již zmíněném dokumentu Přijímací řízení UJEP – PF pro příslušný akademický rok. V rámci Pedagogické fakulty UJEP lze český jazyk a literaturu tradičně studovat jako samostatné studium jednooborové, anebo v kombinaci s anglickým jazykem a literaturou, také s tělesnou výchovou, hudební výchovou a výtvarnou výchovou. Díky spolupráci s Filozofickou fakultou UJEP jsou otevřeny kombinace český jazyk a literatura – historie, český jazyk a literatura – německý jazyk a literatura a český jazyk a literatura – společenské vědy. Nově jsou do nabídky programů v kombinaci zařazeny i matematika a informatika z Přírodovědecké fakulty UJEP.
Nabízí katedra bohemistiky i kombinovanou formu studia?
Kombinovanou formu nabízíme od akademického roku 2021/2022 pouze v jednooborovém (tj. samostatném) studiu, a to jak v bakalářských studijních programech pro vzdělávání, tak v navazujících magisterských studijních programech zaměřených na učitelství pro střední školy.
Jaké jsou výhody a nevýhody kombinované formy?
V kombinované formě absolvujete stejné předměty jako v prezenčním studiu. Hodinová dotace přímé výuky je však oproti prezenční formě zhruba třetinová, pro zbývající část jsou poskytovány distanční studijní opory a lze pochopitelně využívat možností konzultací. Rozvrhy jsou připravovány dle fakultního harmonogramu (pro zimní semestr mají definitivní podobu v září, pro letní semestr na začátku února), výuka probíhá zpravidla v pátek odpoledne a v sobotu. Hlavní nevýhodou je, že student kombinované formy nemá nárok na ubytovací ani prospěchové stipendium (mimořádná a sociální stipendia však získat může).
Přehled povinných předmětů – Český jazyk a literatura pro vzdělávání (Bc.)
1. ročník
- Úvod do studia českého jazyka
- Fonetika a fonologie
- Základy slavistiky
- Úvod do studia literatury (dvousemestrální pouze v samostatném, tj. jednooborovém studiu)
- Současná česká literatura
- Úvod do filozofie
- LexikologieHistorická mluvnice (dvousemestrální pouze v samostatném studiu)
- Česká literatura 20. století I
- Česká literatura 19. století
- Cizí jazyk
- Technika filologické práce (pouze v samostatném studiu)
- Specifické poruchy učení ve výuce češtiny (pouze v samostatném studiu)
- Naratologie (pouze samostatné studium)
- Staroslověnština (pouze v samostatném studiu)
- Slovanský jazyk (pouze v samostatném studiu)
- Čtenářské strategie ve výuce (pouze v samostatném studiu)
2. ročník
- Informační a komunikační technologie (dvousemestrální pouze v samostatném studiu)
- Pedagogická propedeutika
- Úvod do psychologie
- Observační pedagogická praxe
- Morfologie (dvousemestrální pouze v samostatném studiu)
- Slovotvorba
- Česká literatura 20. století II
- Obecná didaktika
- Přípravný seminář k pedagogické praxi
- Klinická pedagogická praxe
- Syntax I
- Starší česká literatura
- Dětská literatura (dvousemestrální pouze v samostatném studiu)
- Didaktika jazyka a slohu I
- Literární regionalistika (pouze v samostatném studiu)
- Úvod do intermediálních studií (pouze v samostatném studiu)
- Literární kritika (pouze v samostatném studiu)
- Oborová didaktika pro bakalářské studium I, II (pouze v samostatném studiu)
3. ročník
- Asistentská pedagogická praxe
- Seminář k bakalářské práci
- Didaktika jazyka a slohu II
- Didaktika literatury I
- Syntax II
- Stylistika
- Interpretace literárního díla
- Kapitoly z problematiky dětského čtenářství
- Reflektivní seminář pedagogické praxe
- Didaktika literatury II
- Jazykové rozbory
- Rétorika
- Teorie literatury (dvousemestrální pouze v samostatném studiu)
- Bakalářská práce
- Dialektologie (pouze v samostatném studiu)
- Onomastika (pouze v samostatném studiu)
- Interpretace textu v literární výchově (pouze v samostatném studiu)
Přehled povinných předmětů – Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (NMgr.)
1. ročník
- Pedagogická psychologie
- Vývojová psychologie
- Metodologie pedagogického výzkumu
- Přípravný seminář k pedagogické praxi
- Průběžná pedagogická praxe maior
- Textová lingvistika
- Popularizace češtiny (pouze v samostatném studiu)
- Světová literatura I
- Didaktika literární výchovy I
- Didaktika jazyka
- Psychodidaktika a neurodidaktika
- Sociální pedagogika a sociální patologie
- Sociální psychologie
- Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ
- Vybrané kapitoly z dějin spisovného jazyka
- Čeština jako cizí jazyk
- Mediální výchova (pouze v samostatném studiu)
- Světová literatura II
- Literární exkurze
- Didaktika slohu
- Didaktika literární výchovy II
- Tvůrčí psaní (pouze v samostatném studiu)
2. ročník
- Speciální pedagogika a inkluzivní vzdělávání
- Školní a poradenská psychologie
- Základy školského managementu a administrativy
- Souvislá pedagogická praxe na SŠ maior
- Komplexní reflektivní seminář praxe maior
- Seminář k diplomové práci
- Teorie spisovného jazyka a jazyková kultura
- Popularizace češtiny
- Didaktická interpretace literárního textu
- Didaktika literární výchovy III
- Emoční inteligence a rozvoj sociálních dovedností
- Psychopatologie
- Lingvistická analýza textu
- Kultura mluvených projevů
- Literatura a film
- Diplomová práce
- Stylistická cvičení (pouze v samostatném studiu)
- Technika mluvené řeči (pouze v samostatném studiu)
- Literatura a film (pouze v samostatném studiu)
- Tvůrčí psaní II (pouze v samostatném studiu)
- Literárněvědná metodologie v praxi (pouze v samostatném studiu)
- Výzkum čtenářství (pouze v samostatném studiu)
Rozdílovou zkoušku z českého jazyka a literatury vykonávají absolventi bakalářského studia (příslušného dvouoboru, viz níže) hlásící se na navazující magisterské studium (jednooborové nebo dvouoborové).
Rozdílovou zkoušku z českého jazyka a literatury katedra bohemistiky PdF UJEP v Ústí nad Labem promíjí:
- studentům bakalářského studia jednooboru, kteří absolvovali studium ČJL na kterékoli fakultě v ČR,
- tudentům, kteří absolvovali studium dvouoboru na katedře bohemistiky PdF UJEP v Ústí nad Labem.
Rozdílová zkouška z českého jazyka a literatury má podobu písemného testu o rozsahu cca 4 A4. Test se skládá z lingvistické a literární části. Obsahem lingvistické části jsou poznatky a dovednosti z jednotlivých strukturních plánů jazyka, obsahem literární části poznatky a dovednosti ze základních subdisciplín literární vědy.
Hodnocena je každá z obou součástí testu zvlášť, úspěšné zvládnutí rozdílové zkoušky předpokládá úspěšné zvládnutí obou jejích částí.
- Lingvistická část: max. 50b, minimum pro úspěšné zvládnutí 25b.
- Literární část: max. 50b, minimum pro úspěšné zvládnutí 25b.
Rozdílová zkouška z českého jazyka a literatury se vypisuje vždy po skončení ZS 1. ročníku navazujícího magisterského studia (leden až únor).
Podmínky přijetí do doktorského studia
Ústní pohovor, který je zaměřený na následující okruhy témat: Rozprava nad projektem disertace, který je předložen na minimálně 6 normostranách (0 – 50 bodů). Zde uchazeč musí prokázat, že se s ohledem na zvolený disertační projekt dobře orientuje v didaktice českého jazyka a literatury. Projekt by měl být zpracován v podobě souvislého textu, měl by obsahovat také teoretická východiska, metodologii, soupis sekundární literatury apod. Vzhledem k oboru doktorského studia by měl vykazovat perfektní úroveň jazykovou a stylizační. Jazyková a stylizační úroveň disertačního projektu i samotné rozpravy je rovněž předmětem hodnocení. Dalšími kritérii hodnocení je prokázání znalostí literárněvědně nebo lingvisticky orientované bohemistiky a znalosti didaktik českého jazyka a literární výchovy pro 2. stupeň základní školy a pro školy střední (0 – 40 bodů); kultivovaný jazykový projev v odborném stylu, ovládání terminologie oboru, předpoklady pro samostatnou vědeckou činnost (0 – 10 bodů). Maximální počet bodů je 100, minimální počet bodů pro úspěšné splnění přijímací zkoušky je 70 bodů.
Doporučení pro uchazeče – budoucí doktorandy
Uchazečům o doktorské studium důrazně doporučujeme vybrat si ze seznamu školitelů svého potenciálního školitele (resp. konzultovat s ním možnost stát se jeho doktorandem), a to nejlépe již na začátku kalendářního roku (leden nebo začátek února), tedy v dostatečném předstihu před podáním přihlášky i disertačního projektu (zpravidla duben každého akademického roku). To umožní uchazeči konzultovat s potenciálním školitelem a kvalitně připravit disertační projekt, jehož prezentace je součástí přijímací zkoušky do doktorského studia. Disertační projekt se podává zpravidla do konce dubna každého akademického roku, přijímací zkoušky se konají zpravidla v červnu každého akademického roku. Uchazeč by měl přijít za potenciálním školitelem s vlastní vizí, kterou s ním bude moci dále modifikovat a rozvíjet. Uchazečům o doktorské studium doporučujeme seznámit se s povinnostmi doktorandů ještě před konečným rozhodnutím podat přihlášku.
Seznam školitelů
- Doulík, Pavel, prof., PaedDr., Ph.D. (Katedra pedagogiky PF UJEP)
- Hník, Ondřej, doc., PhDr., Ph.D. (Katedra bohemistiky PF UJEP)
- Mitter, Patrik, doc., Mgr., Ph.D. (Katedra bohemistiky PF UJEP)
- Škoda, Jiří, prof., PhDr., Ph.D. (Katedra pedagogiky PF UJEP)
- Čajka, František, PhDr., Ph.D. (Katedra bohemistiky PF UJEP)
- Jindráček, Václav, PhDr., Ph.D. (Katedra bohemistiky PF UJEP)
- Koten, Jiří, doc., Mgr., Ph.D. (Katedra bohemistiky PF UJEP)
Profil absolventa studijního programu
Absolventi
- Jsou vysoce kvalifikovaní teoretici jazykového či literárního vzdělávání, oboroví didaktici, kteří čerpají odborné kompetence z jazykovědných, resp. literárněvědných oborů a z komplexně pojímané oborové didaktiky českého jazyka (jazykové, slohové a komunikační výchovy), resp. didaktiky literární výchovy;
- orientují se v metodologii výzkumu vyučování a učení v oborech vzdělávání v českém jazyce a v literatuře.
- Jsou připravováni tak, aby působili jako pedagogové na vysokých školách, jako vědečtí pracovníci v pedagogických ústavech či centrech a v dalších institucích zaměřených na vzdělávání v českém jazyce a v literatuře v České republice i v zahraničí.
- Rozpoznávají klíčová témata didaktického diskurzu a jsou schopni je samostatně a erudovaně řešit.
- Jsou schopni řešit specifické otázky pedagogické praxe na všech stupních a typech škol v ČR.
- Uplatňují se nejen jako učitelé, nýbrž i jako autoři studijních materiálů nebo jako odborníci na realizaci učebních a studijních programů a plánů.
Studijní plán
Standardní doba studia je čtyři roky, maximální doba studia je sedm let.
Studijní plán vyžaduje
- Absolvování předmětů, které jsou součástí profilujícího základu studijního programu, ale nejsou základními teoretickými předměty profilujícího základu (v souladu s Doporučenými postupy pro přípravu studijních programů, vydanými NAÚ, jsou tyto předměty opatřeny značkou „PZ“).
- Absolvování základních teoretických předmětů profilujícího základu (v souladu s Doporučenými postupy jsou tyto předměty opatřeny značkou „ZT“).
- Ostatní povinné předměty, jejichž cílem je mj. sledovat a hodnotit, jak student plní cíle stanovené v projektu disertační práce.
- Absolvování předmětů zaměřených na rozvoj tvůrčí, pedagogické, vědecké a výzkumné činnosti studentů (zahrnující publikační aktivity, účast na konferencích, účast v grantových projektech) a studijní pobyt na zahraničním pracovišti, které se věnuje teorii a výzkumu vzdělávání v bohemistice.
Postup do druhého a třetího roku studia
Minimální doba studia je dána dosažením 240 kreditních bodů. Student splní podmínky pro postup do druhého roku studia, pokud za předměty zapsané v prvním roce studia získá minimálně 30 kreditních bodů. Student splní podmínky pro postup do třetího roku studia, pokud za předměty zapsané v prvním a druhém roce studia získá minimálně 60 kreditních bodů.
Řádné ukončení studia
Řádné ukončení studia je podmíněno vykonáním státní doktorské zkoušky a veřejnou obhajobou disertační práce. K vykonání státní doktorské zkoušky se může student přihlásit po splnění všech studijních povinností a modulů stanovených individuálním studijním plánem a po získání 190 kreditních bodů, tj. i bez kreditních bodů za činnosti spojené s realizací disertační práce a jejich tezí. Studium v doktorském studijním programu směřuje k vytvoření disertační práce, která podle § 47 Zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, prokazuje schopnost a připravenost k samostatné činnosti v oblasti výzkumu nebo vývoje nebo k samostatné teoretické a tvůrčí umělecké činnosti. Veřejná obhajoba disertační práce je podmíněna předchozím složením státní doktorské zkoušky.
Výuková povinnost
U studentů doktorského studijního programu v prezenční formě studia je v souladu se Studijním a zkušebním řádem pro studium v doktorském studijním programu UJEP v Ústí nad Labem požadováno zapojení do výuky v bakalářském či navazujícím magisterském studijním programu v maximálním rozsahu 4 hodiny týdně po dobu 4 semestrů. S výukovou povinností je spojena povinnost vypsat vlastní konzultační hodiny (platí jen semestr(y), kdy doktorand vyučuje).
Přehled studijních povinností a minimálního počtu kreditů
Tabulka 1: Přehled studijních povinností a minimálního počtu kreditních bodů (dále jen kreditů) vyžadovaných od studentů v prezenční i kombinované formě DSP
Studijní plány doktorského studia: DOSTUPNÉ ZDE!
Specializace
- 7503T143 Český jazyk a literatura pro 2. stupeň ZŠ
- 7504T039 Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ
- 7504T038 Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ (jednooborové)
Složení komise pro státní rig. zkoušky
- Doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (předseda)
- Doc. Mgr. Patrik Mitter, Ph.D.
- Doc. Mgr. Jiří Koten, Ph.D.
- PhDr. František Čajka, Ph.D.