Praxe Bc.
Prostudujte Pokyny k praxím a pokyny pro Mentory.
Dohoda o provedení práce (DPP) a Výkaz práce (Výkaz) k nalezení tamtéž.
Při volbě DPP a Výkazu se student orientuje podle rozsahu praxe (uváděno v týdnech).
Prezenční studium
Andragogika PS
Učitelství pro mateřské školy PS
Studijní programy pro vzdělávání PS
Sociální pedagogika PS
Speciální pedagogika PS
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe a předá mu odkaz, kde si může stáhnout dohodu o provedení praxe (DPP) a výkaz práce mentora praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení v tištěné podobě s originálním podpisem, dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- Mentor následně vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů CPP PF UJEP odesílá na email: cpp.dohody@ujep.cz
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
- účast na Reflektivním semináři (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
- zápočet z Reflektivního semináře (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
KPAD/7133 Praxe I (2 ZS)
Praxe je individuální a je realizována přímo v institucích státní a veřejné správy, neziskového sektoru, sociálních služeb, podnikatelského prostředí, vzdělávacích a personálních útvarů organizací různého typu, poradenských služeb, které se zaměřují na oblast řízení a vzdělávání, kulturních a zájmových, církevních (pomáhajícího charakteru), medií, profesních, občanských sdružení a podnikání. V rámci tří kurzů Praxe I – III musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). V případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe. Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studujícího. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle, organizační strukturu a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici. Je seznámen se strategiemi personálního oddělní a firemní kulturou. Studující vykoná praxi v rozsahu 2 týdnů:- 15 hodin hospitační činnosti
- 15 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti
KPAD/7143 Praxe II (2 LS)
Praxe je individuální a je realizována přímo v institucích státní a veřejné správy, neziskového sektoru, sociálních služeb, podnikatelského prostředí, vzdělávacích a personálních útvarů organizací různého typu, poradenských služeb, které se zaměřují na oblast řízení a vzdělávání, kulturních a zájmových, církevních (pomáhajícího charakteru), medií, profesních, občanských sdružení a podnikání. V rámci tří kurzů Praxe I – III musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). V případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe. Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studujícího. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle, organizační strukturu a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici. Je seznámen se strategiemi personálního oddělní a firemní kulturou. Studující vykoná praxi v rozsahu 3 týdnů:- 20 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 20 hodin samostatné pedagogické činnosti
KPAD/7154 Praxe III (3 ZS)
Praxe je individuální a je realizována přímo v institucích státní a veřejné správy, neziskového sektoru, sociálních služeb, podnikatelského prostředí, vzdělávacích a personálních útvarů organizací různého typu, poradenských služeb, které se zaměřují na oblast řízení a vzdělávání, kulturních a zájmových, církevních (pomáhajícího charakteru), medií, profesních, občanských sdružení a podnikání. V rámci tří kurzů Praxe I – III musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). V případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe. Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studujícího. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle, organizační strukturu a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici. Je seznámen se strategiemi personálního oddělní a firemní kulturou. Studující vykoná praxi v rozsahu 3 týdnů:- 15 hodin hospitační činnosti
- 15 hodin stínování, asistentské činnosti
- 30 hodin samostatné pedagogické činnosti
Místo konání praxe je určeno oborovým didaktikem
- Student se zapisuje v předzápisu prostřednictvím STAG na předmět příslušné praxe:
- Student navštíví vedení vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe. Pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje a jeden výtisk si nechává, druhý náleží studentovi, který scan nahrává do systému stag-modul praxe k předmětu praxe. Vedení školy po dohodě se studentem přiřazuje mentora praxe.
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi.
- Student předává mentorovi praxe kontakt na web s odkazem na požadavky konkrétní praxe, dohodou o provedení práce mentora a výkazem práce – https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori.
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení. Dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe studenta.
- Student nahrává Rozvrh do aplikace stag-modul praxe s názvem ROZVRH A KÓD PŘEDMĚTU
- Po ukončení praxe mentor vyplní Hodnocení_studenta(ke stažení z výše zmíněného webu), které předává studentovi a ten scan nahrává do stagu-modul praxe s názvem HODNOCENÍ STUDENTA. Následně mentor vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů odesílá na CPP PF UJEP.
- Součástí praxí jsou realizované reflektivní semináře, dle konkrétních požadavků oborových didaktiků
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku podepsanými mentorem praxe se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
A/Učitelství pro mateřské školy – bakalářské studium
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ PREZENČNÍHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. portfolio z praxe
KPR/7116 Pedagogická praxe v MŠ 1 – observační
Obsahové zaměření observační praxe vychází ze zatím nedostatečné teoretické i praktické vybavenosti studentů. Předmět je koncipován tak, že student koná observace v MŠ a 2x za semestr proběhnou reflektivní semináře . Hlavní cíl je stanoven tak, že studenti mají poznat činnost mateřské školy komplexně jako výchovně-vzdělávací instituce se všemi vnějšími i vnitřními problémy, poznat děti a třídu jako sociální skupinu a poznat různé pojetí práce učitele. Současně poskytuje pedagogická praxe příležitost k sebeuvědomování se, k reflexi vlastních dispozic a motivů k učitelské profesi, k formování postojů k profesi a k profesní identifikaci. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat. Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.
Student vykoná praxi v rozsahu 2 hodin v týdnu v rámci semestru v tomto rozložení:
– 16 hodin rozborovaných hospitačních / náslechových činnosti doplněné reflektivními semináři
CPP/7120 Pedagogická praxe v MŠ 2 – Asistenční praxe + CPP/Q120
Asistentční praxe v MŠ je zaměřena na pedagogickou práci s dětmi v mateřské škole. Cílem úvodní praxe je získání přehledu o práci pedagoga v MŠ, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi mateřské školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
– 5 hodin rozborovaných hospitačních / náslechových činnosti
– 15 hodin rozborovaných asistentských činnosti
– 20 hodin asistentských činností
CPP/7130 Pedagogická praxe v MŠ 3 – Souvislá praxe + CPP/Q130
Cílem pedagogické praxe je získat prostřednictvím praktických činností dovednosti a zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Stěžejním úkolem této praxe je příprava a realizace konkrétních úseků výchovně vzdělávací práce se zaměřením na cílené pozorování, projektování, realizaci a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti budou mít zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 20 hodin asistentské činnosti
CPP/7140 Pedagogická praxe v MŠ 4 – Průběžná praxe + CPP/Q140
Cílem praxe je vzbuzení zájmu a získání přehledu o práci v MŠ. Jedná se o úvodní praxi, studenti se seznamují s prostředím, organizací i vybavením mateřské školy. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Studenti budou mít zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti se učí navazovat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat práci učitele.
Student vykoná praxi v délce semestru, pravidelně 3 hodiny v týdnu v tomto rozložení:
• 9 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 18 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• a dále do celkového počtu hodin asistentské činnosti
CPP/7141 Pedagogická praxe v MŠ 5 – Souvislá praxe + CPP/Q141
Cílem pedagogické praxe je získat prostřednictvím praktických činností dovednosti a zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Stěžejním úkolem této praxe je příprava a realizace konkrétních úseků výchovně vzdělávací práce se zaměřením na cílené pozorování, projektování, realizaci a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti budou mít zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 20 hodin asistentské činnosti
CPP/7150 Pedagogická praxe v MŠ 6 – Asistentská v 1. třídě + CPP/Q150
Cílem asistentské praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele se zaměřením na specifiku vstupu dětí do školního prostředí a seznámení se specifickými problémy výchovně vzdělávací činnosti v jejích počátečních fázích. Praxe bude probíhat na základní škole v 1. ročníku a studenti budou pracovat jako asistent – asistentka vyučujícího. V průběhu praxe budou provádět náslechy a pokusí se o samostatné mikrovýstupy. Praxe bude realizována v prvních dvou týdnech zahájení nového školního roku v 1. třídě základná školy. Cílem je vytvoření vhodných pedagogicko-psychologických postojů k dětem při zahájení školní docházky a osvojení si základních
metodických postupu při nácviku čtení a psaní a utváření matematických představ v návaznosti na znalosti z obecné didaktiky a vývojové psychologie. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Seznámí se s organizací základní školy a pedagogickou dokumentací a s činností školní družiny.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 20 hodin asistentské činnosti
CPP/7151 Pedagogická praxe v MŠ 7 – Souvislá praxe + CPP/Q151
Student si vybírá zaměření dle svého hlubšího zájmu. Praxe umožňuje studentovi seznámit se s vzdělávacím programem speciální mateřské školy či speciálního zařízení a respektování individuálních potřeb dětí. S cílem získat prostřednictvím praktických činností dovednosti a
zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu ve speciální mateřské škole. Úkolem této praxe je příprava a realizace konkrétních úseků výchovně vzdělávací práce se zaměřením na cílené pozorování, projektování, realizaci a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Dále má student možnost seznámit se řízením mateřské školy a to seznámení se s praktickými činnostmi a povinnostmi vedení školy formou shadowingu (stínování) ředitele mateřské školy/speciálního zařízení i v oblastech zaměřených na ekonomické, pracovněprávní vztahy a administrativu. Studenti se v průběhu této praxe seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti si prohloubí zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Praxe bude přecházet do zjišťování problematiky vstupu dítěte do školy, školní zralosti, připravenosti a adaptace dítěte na školní docházku. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku
Student vykoná praxi v délce 20 dnů v tomto rozložení:
• 6 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 34 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 40 hodin asistentské činnosti
Pravidla a pokyny získávání a udělování zápočtů z pedagogických praxí v bakalářských studijních programech pro vzdělávání na PF.
Studenti v rámci svého studia realizují tyto předměty praxí:
Předmět | Reálný realizovaný počet hodin pro studenta na praxi | Počet hodin na dohodě pro mentora |
Observační praxe | 15 hod/ sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Přípravný seminář k pedagogické praxi | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Klinická pedagogická praxe | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Asistentská pedagogická praxe | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Reflektivní seminář k pedagogické praxi | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
VŠECHNY ZÁPOČTY UZNÁVÁ A ZAPISUJE POUZE OBOROVÝ DIDAKTIK !!!
Místo konání praxe je určeno oborovým didaktikem. Podmínky realizace praxe stanovuje oborový didaktik katedry!
Příslušná oborová katedra řeší komunikaci se studentem ohledně vlastní praxe, včas informuje studenta o požadavcích i možnostech a místě konání praxe a ve finále uděluje studentovi zápočet. Odpovídá za kvalitativní zajištění praxe i výběr mentora.
Jakékoli organizační problémy je nutné řešit s oborovou katedrou a příslušnými oborovými didaktiky.
Centrum pedagogické praxe řeší pouze smluvní zajištění a garantuje správnost celého finančního procesu.
Z pohledu možnosti odměny pro mentora praxe lze u Observační, Klinické a Asistentské vyplatit mentorovi praxe odměnu formou DPP. Mentor o ni žádá prostřednictvím vyplněné a v termínu, dle pokynů pro mentory na webu CPP, odevzdané DPP a následně doložením odevzdaného výkazu práce. Odměny pro mentory jsou stanoveny v pokynech pro mentory a jejich počet nemá vliv na počet vyučovacích hodin, které na praxi dle pokynů mentora student realizuje.
Pedagogické praxe probíhají pouze ve variantě studijního plánu MAIOR. Pokud je student veden ve studijním plánu MAIOR na jednotlivých katedrách realizující učitelské programy (KAJ, KBO, KHV, KVK, KTVS) Pedagogické fakulty (číslo studenta začíná P…), postupuje podle níže uvedených pokynů jak administrativních, tak oborových didaktiků. Pokud je student veden na Filosofické či Přírodovědecké fakultě, postupuje podle pokynů Centra praxí FF a PŘF.
Pokud studentovi umožní oborový didaktik požádat o uznání předmětu praxe při splnění podmínek Směrnice děkana č. 11/2015 , pak student vyplní žádost o uznání předmětu, kterou mu oborový didaktik podepíše a přikládá ji k vyplněnému Formuláři pro udělení zápočtu z praxe.
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Konkrétní podmínky realizace na jednotlivých katedrách PF UJEP:
Dokumenty k praxím s možností využít:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe a předá mu odkaz, kde si může stáhnout dohodu o provedení praxe (DPP) a výkaz práce mentora praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení v tištěné podobě s originálním podpisem, dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe k předmětu dané praxe s názvem HODNOCENÍ STUDENTA
- Mentor následně vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů CPP PF UJEP odesílá na email: cpp.dohody@ujep.cz
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
- účast na Reflektivním semináři (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
- zápočet z Reflektivního semináře (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Sociální pedagogika – bakalářské studium (Od akademického roku 2021/2022)
KSSP/7137 Praxe I (2 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA
U prezenčního studia exkurze domlouvá metodik centra po domluvě s garantem předmětu a studenti jsou informování prostřednictvím skupinového e-mailu. Obě exkurze jsou realizovány v rozmezí zimního semestru ve 2. ročníku. Předmět Praxe I směřuje k rozvíjení a prohlubování vědomostí a dovedností, k osvojení nových poznatků, kompetencí a k získání praktických zkušeností ve vybraných zařízeních, která odpovídají zaměření studijního programu a jsou odsouhlasena jeho garantem. Praxe I je koncipována jako praxe exkurzního typu. Student je povinen absolvovat 2 skupinové exkurze v rozsahu 5 hodin ve 2 vybraných zařízeních. Po absolvování Praxe I má student přehled o tom, jaká zařízení v rámci jeho studijní aprobace existují, jejich cíle, úkoly a vymezené činnosti. Z hlediska definovaných výstupů je tedy následně kompetentní k tomu, aby si následně samostatně zvolil zařízení pro budoucí praxi v rámci studijního bloku Praxe II, III, IV. Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů. Podmínky pro udělení zápočtu:- absolvování exkurze v plném rozsahu
- odevzdání 2 zpráv z exkurze
KSSP/7147 Praxe II (2 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe. Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah. Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe. Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů. Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe. Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
KSSP/7155 Praxe III (3 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe. Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah. Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe. Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů. Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe. Studující vykoná praxi v rozsahu 5 týdnů:- 20 hodin hospitační činnosti
- 50 hodin stínování, asistentské činnosti
- 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
KSSP/7168 Praxe IV (3 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe. Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah. Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe. Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů. Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe. Studující vykoná praxi v rozsahu 5 týdnů:- 20 hodin hospitační činnosti
- 50 hodin stínování, asistentské činnosti
- 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe a předá mu odkaz, kde si může stáhnout dohodu o provedení praxe (DPP) a výkaz práce mentora praxe: https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení v tištěné podobě s originálním podpisem, dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- Mentor následně vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů CPP PF UJEP odesílá na email: cpp.dohody@ujep.cz
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ PREZENČNÍHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
- účast na Reflektivním semináři (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
- zápočet z Reflektivního semináře (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)
Abyste měli jistotu správného výběru zařízení pro výkon své praxe, tak je možné odeslat vyplněnou charakteristiku instituce v el. podobě na e-mail: david.bauer@ujep.cz (viz příloha) a to minimálně 14 před dojednáním její realizace. Správný výběr vám bude schválen, a V PŘÍPADĚ NEVHODNÉHO VÝBĚRU BUDETE NEPRODLENĚ KONTAKTOVÁNI.
Speciální pedagogika – intervence (bakalářské studium, od akademického roku 2021/2022)
KSSP/7117 Praxe I (1 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná na základních a středních školách. Cílem, je dosažení provázanosti činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání a dále se školním poradenským systémem (pracovištěm).
Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí budou (třídní) učitelé dvou věkově odlišných skupin (tříd) dětí. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti pedagoga, jeho potenciální součinnosti s pracovníkem školního poradenského pracoviště a v rámci výuky depistáž dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/71212 Praxe II (1 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná na úrovni speciálních mateřských, základních nebo středních škol a institucí vzdělávajících dle vyhlášky č. 27/2016 sb. Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání, a se školním poradenským systémem.
Doprovodnými pracovníky v pedagogickém prostředí budou členové školního poradenského pracoviště. Student bude provádět deskripci jejich pedagogické činnosti. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga a výchovného poradce.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/71313 Praxe III (2 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná ve školských zařízeních náhradní výchovné péče (včetně preventivního – SVP). Cílem, je umožnit provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích.
Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí bude vychovatel, speciální pedagog – etoped, asistent pedagoga – noční vychovatel. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti min. dvou pedagogických pracovníků (viz výčet) eventuálně sociálního pracovníka zařízení. Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 45 hodin stínování, asistentské činnosti
- 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/71413 Praxe IV (2 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná v institucích zabývajících se výchovou a vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, především na úrovni logopedie a surdopedie. Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích.
Doprovodným pracovníkem v prostředí pedagogické praxe budou odborně vzdělaní pedagogičtí pracovníci. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 5 týdnů:
- 20 hodin hospitační činnosti
- 50 hodin stínování, asistentské činnosti
- 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/7159 Praxe V (3 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná ve školských poradenských zařízeních. Cílem je provázanost činnosti studenta se systémovým přístupem v oblasti diagnostiky a nastavování funkční pedagogické intervence k dítěti v poradenském procesu.
Doprovodným pracovníkem v prostředí pedagogické praxe budou odborně vzdělaní speciálně pedagogičtí pracovníci a psychologové. Student bude provádět deskripci pedagogických aktivit na dvou poradenských zařízeních v poměru týdnů 2:3. Jedno ze zařízení bude pedagogicko-psychologická poradna, druhé zařízení speciální pedagogické centrum. Poměr upřesní garant praxe. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 5 týdnů:
- 20 hodin hospitační činnosti
- 50 hodin stínování, asistentské činnosti
- 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
Kombinované studium
Andragogika KS
Učitelství pro mateřské školy KS
Studijní programy pro vzdělávání KS
Sociální pedagogika KS
Speciální pedagogika KS
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
KPAD/7333 Praxe I (2 ZS)
Praxe je individuální a je realizována přímo v institucích státní a veřejné správy, neziskového sektoru, sociálních služeb, podnikatelského prostředí, vzdělávacích a personálních útvarů organizací různého typu, poradenských služeb, které se zaměřují na oblast řízení a vzdělávání, kulturních a zájmových, církevních (pomáhajícího charakteru), medií, profesních, občanských sdružení a podnikání.
V rámci tří kurzů Praxe I – III musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). V případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studujícího.
Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle, organizační strukturu a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici. Je seznámen se strategiemi personálního oddělní a firemní kulturou.
Studující vykoná praxi v rozsahu 20 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 5 hodin stínování, asistentské činnosti
- 5 hodin samostatné pedagogické činnosti
Termín odevzdání je do 15. ledna
KPAD/7343 Praxe II (2 LS)
Praxe je individuální a je realizována přímo v institucích státní a veřejné správy, neziskového sektoru, sociálních služeb, podnikatelského prostředí, vzdělávacích a personálních útvarů organizací různého typu, poradenských služeb, které se zaměřují na oblast řízení a vzdělávání, kulturních a zájmových, církevních (pomáhajícího charakteru), medií, profesních, občanských sdružení a podnikání.
V rámci tří kurzů Praxe I – III musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). V případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studujícího.
Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle, organizační strukturu a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici. Je seznámen se strategiemi personálního oddělení a firemní kulturou.
Studující vykoná praxi v rozsahu 30 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 10 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti
Termín odevzdání je do 15. června
KPAD/7354 Praxe III (3 ZS)
Praxe je individuální a je realizována přímo v institucích státní a veřejné správy, neziskového sektoru, sociálních služeb, podnikatelského prostředí, vzdělávacích a personálních útvarů organizací různého typu, poradenských služeb, které se zaměřují na oblast řízení a vzdělávání, kulturních a zájmových, církevních (pomáhajícího charakteru), medií, profesních, občanských sdružení a podnikání.
V rámci tří kurzů Praxe I – III musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). V případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studujícího.
Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle, organizační strukturu a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici. Je seznámen se strategiemi personálního oddělní a firemní kulturou.
Studující vykoná praxi v rozsahu 30 hodin:
- 5 hodin hospitační činnosti
- 5 hodin stínování, asistentské činnosti
- 20 hodin samostatné pedagogické činnosti
Termín odevzdání je do 15. ledna
- Student se zapisuje v předzápisu prostřednictvím STAG na předmět příslušné praxe:
- Student navštíví vedení vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe. Pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje a jeden výtisk si nechává, druhý náleží studentovi, který scan nahrává do systému stag-modul praxe k předmětu praxe. Vedení školy po dohodě se studentem přiřazuje mentora praxe.
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi.
- Student předává mentorovi praxe kontakt na web s odkazem na požadavky konkrétní praxe, dohodou o provedení práce mentora a výkazem práce https://beta.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori.
- Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení. Dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe studenta.
- Student nahrává Rozvrh do aplikace stag-modul praxe s názvem ROZVRH A KÓD PŘEDMĚTU
- Po ukončení praxe mentor vyplní Hodnocení_studenta(ke stažení z výše zmíněného webu), které předává studentovi a ten scan nahrává do stagu-modul praxe s názvem HODNOCENÍ STUDENTA. Následně mentor vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů odesílá na CPP PF UJEP.
- Součástí praxí jsou realizované reflektivní semináře, dle konkrétních požadavků oborových didaktiků
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku podepsanými mentorem praxe se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
Studenti v rámci svého studia realizují tyto předměty praxí:
Předmět | Reálný realizovaný počet hodin pro studenta na praxi | Počet hodin na dohodě pro mentora |
Observační praxe | 15 hod/ sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Přípravný seminář k pedagogické praxi | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Klinická pedagogická praxe | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Asistentská pedagogická praxe | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
Reflektivní seminář k pedagogické praxi | 15 hod/sem | Podle údaje na dohodě v sekci mentoři – může být jiný než v předchozím sloupečku |
VŠECHNY ZÁPOČTY UZNÁVÁ A ZAPISUJE POUZE OBOROVÝ DIDAKTIK !!!
Místo konání praxe je určeno oborovým didaktikem. Podmínky realizace praxe stanovuje oborový didaktik katedry!
Příslušná oborová katedra řeší komunikaci se studentem ohledně vlastní praxe, včas informuje studenta o požadavcích i možnostech a místě konání praxe a ve finále uděluje studentovi zápočet. Odpovídá za kvalitativní zajištění praxe i výběr mentora.
Jakékoli organizační problémy je nutné řešit s oborovou katedrou a příslušnými oborovými didaktiky.
Centrum pedagogické praxe řeší pouze smluvní zajištění a garantuje správnost celého finančního procesu.
Z pohledu možnosti odměny pro mentora praxe lze u Observační, Klinické a Asistentské vyplatit mentorovi praxe odměnu formou DPP. Mentor o ni žádá prostřednictvím vyplněné a v termínu, dle pokynů pro mentory na webu CPP, odevzdané DPP a následně doložením odevzdaného výkazu práce. Odměny pro mentory jsou stanoveny v pokynech pro mentory a jejich počet nemá vliv na počet vyučovacích hodin, které na praxi dle pokynů mentora student realizuje.
Pedagogické praxe probíhají pouze ve variantě studijního plánu MAIOR. Pokud je student veden ve studijním plánu MAIOR na jednotlivých katedrách realizující učitelské programy (KAJ, KBO, KHV, KVK, KTVS) Pedagogické fakulty (číslo studenta začíná P…), postupuje podle níže uvedených pokynů jak administrativních, tak oborových didaktiků. Pokud je student veden na Filosofické či Přírodovědecké fakultě, postupuje podle pokynů Centra praxí FF a PŘF.
Pokud studentovi umožní oborový didaktik požádat o uznání předmětu praxe při splnění podmínek Směrnice děkana č. 11/2015 , pak student vyplní žádost o uznání předmětu, kterou mu oborový didaktik podepíše a přikládá ji k vyplněnému Formuláři pro udělení zápočtu z praxe.
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Konkrétní podmínky realizace na jednotlivých katedrách PF UJEP:
Dokumenty k praxím s možností využít:
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
Sociální pedagogika – bakalářské studium (Od akademického roku 2021/2022)
KSSP/7337 Praxe I (2 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA
U kombinovaného studia si exkurze domlouvá každý student sám individuálně. Obě exkurze jsou realizovány v rozmezí zimního semestru 2. ročníku. V případě, že si student není jist výběrem vhodného zařízení pro exkurzi, kontaktuje metodika praxí se žádostí o posouzení.
Předmět Praxe I směřuje k rozvíjení a prohlubování vědomostí a dovedností, k osvojení nových poznatků, kompetencí a k získání praktických zkušeností ve vybraných zařízeních, která odpovídají zaměření studijního programu.
Praxe I je koncipována jako praxe exkurzního typu. Student je povinen absolvovat 2 skupinové exkurze v rozsahu až 5 hodin ve 2 vybraných zařízeních. Po absolvování Praxe I má student přehled o tom, jaká zařízení v rámci jeho studijní aprobace existují, jejich cíle, úkoly a vymezené činnosti. Z hlediska definovaných výstupů je tedy následně kompetentní k tomu, aby si následně samostatně zvolil zařízení pro budoucí praxi v rámci studijního bloku Praxe II, III, IV.
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování exkurze v plném rozsahu
- odevzdání 2 zpráv z exkurze
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/7347 Praxe II (2 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/7355 Praxe III (3 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 50 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 25 hodin stínování, asistentské činnosti
- 15 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/7368 Praxe IV (3 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích školských zařízení, školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra), školních klubů, školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivní výchovné péče, v zařízeních pro výkon trestu odnětí svobody, v pracovištích sociální sféry, v zařízeních pro volný čas, případně jiných zařízeních, po dohodě s garantem praxe.
Student si praxi designuje tak, aby se v žádném zařízení jeho praxe neopakovala. Současně není možné, aby student realizoval praxi v instituci, se kterou má zaměstnanecký vztah.
Hlavní úlohou praktické výuky je porozumět fungování organizací, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. V rámci předmětů Praxe II, III a IV bude využita metoda shadowingu – stínování práce určeného pracovníka (pracovníků). V rámci tří kurzů Praxe II – IV musí student vykonat praxi v předepsaném rozsahu v minimálně dvou různých relevantních zařízeních (pokud zvolí stejné zařízení, musí se jednat o jinou pracovní pozici s jinou náplní práce). Výběr zařízení takovém případě podléhá předchozímu schválení garantem praxe. V rámci průběhu praxe bude současně probíhat kontrola a supervizní setkávání s vedoucím a garantem praxe.
Výstupy z praxe. Po absolvování praxe zná student úkoly, cíle a hlavní činnosti organizace, v níž byla realizována praktická výuka, dokáže popsat hlavní metody a postupy práce uplatňované v dané organizaci a na dané pracovní pozici, je schopen navrhnout adekvátní způsoby diagnostiky potřeb klientů a možné postupy vedoucí k jejich naplnění, dokáže navrhnout postup individuální intervence v případě vybraných klientů.
Legislativní normy, aktuálně platné pro studentem zvolenou oblast a konkrétní instituci (včetně interní legislativy). Orientace v legislativě zvolené oblasti je součástí výstupu z praxe II. Student ji dokládá písemně jako součást portfolia z praxe.
Studující vykoná praxi v rozsahu 100 hodin:
- 20 hodin hospitační činnosti
- 50 hodin stínování, asistentské činnosti
- 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
Abyste měli jistotu správného výběru zařízení pro výkon své praxe, tak je možné odeslat vyplněnou charakteristiku instituce v el. podobě na e-mail: david.bauer@ujep.cz (viz příloha) a to minimálně 14 před dojednáním její realizace. Správný výběr vám bude schválen, a V PŘÍPADĚ NEVHODNÉHO VÝBĚRU BUDETE NEPRODLENĚ KONTAKTOVÁNI.
Speciální pedagogika – intervence (bakalářské studium, od akademického roku 2021/2022)
KSSP/7317 Souvislá praxe I (1 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná na základních a středních školách. Cílem, je dosažení provázanosti činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání a dále se školním poradenským systémem (pracovištěm).
Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí budou (třídní) učitelé dvou věkově odlišných skupin (tříd) dětí. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti pedagoga, jeho potenciální součinnosti s pracovníkem školního poradenského pracoviště a v rámci výuky depistáž dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/73212 Souvislá praxe II (1 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná na úrovni speciálních mateřských škol a institucí vzdělávajících dle vyhlášky č. 27/2016 sb. Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání, a se školním poradenským systémem.
Doprovodnými pracovníky v pedagogickém prostředí budou členové školního poradenského pracoviště. Student bude provádět deskripci jejich pedagogické činnosti. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga a výchovného poradce.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/73313 Souvislá praxe III (2 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná ve školských zařízeních náhradní výchovné péče (včetně preventivního – SVP). Cílem, je umožnit provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích.
Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí bude vychovatel, speciální pedagog – etoped, asistent pedagoga – noční vychovatel. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti min. dvou pedagogických pracovníků (viz výčet) eventuálně sociálního pracovníka zařízení. Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 40 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 20 hodin stínování, asistentské činnosti
- 10 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna
KSSP/73413 Souvislá praxe IV (2 – LS)
Praxe je individuální a je realizovaná v institucích zabývajících se výchovou a vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, především na úrovni logopedie a surdopedie. Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích.
Doprovodným pracovníkem v prostředí pedagogické praxe budou odborně vzdělaní pedagogičtí pracovníci. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 50 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 25 hodin stínování, asistentské činnosti
- 15 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. června
KSSP/7359 Souvislá praxe V (3 – ZS)
Praxe je individuální a je realizovaná ve školských poradenských zařízeních. Cílem je provázanost činnosti studenta se systémovým přístupem v oblasti diagnostiky a nastavování funkční pedagogické intervence k dítěti v poradenském procesu.
Doprovodným pracovníkem v prostředí pedagogické praxe budou odborně vzdělaní speciálně pedagogičtí pracovníci a psychologové. Student bude provádět deskripci pedagogických aktivit na dvou poradenských zařízeních v poměru týdnů 2:3. Jedno ze zařízení bude pedagogicko-psychologická poradna, druhé zařízení speciální pedagogické centrum. Poměr upřesní garant praxe. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí.
Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou
Studující vykoná praxi v rozsahu 50 hodin:
- 10 hodin hospitační činnosti
- 25 hodin stínování, asistentské činnosti
- 15 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy
Termín odevzdání je do 15. ledna