Studium
Státní závěrečné zkoušky
Témata kvalifikačních a dis. prací
Zadávání kvalifikační práce
Doktorské studium
Rigorózní řízení
Okruhy ke SZZ
Sociálně pedagogická asistence
Učitelství pro mateřské školy (kódy předmětů začínající 4)
Učitelství pro mateřské školy – nová akreditace (kódy předmětů začínající 7)
Učitelství pro 1. stupeň základních škol
Učitelství pro 1. stupeň základních škol – speciální pedagogika (aktuální pro akademický rok 2023/24 a 2024/25)
- Matematika a didaktika
- Český jazyk a literatura s didaktikou
- Pedagogika a psychologie
- Speciálně pedagogické disciplíny
Doktorský studijní program Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání
PaedDr. Blanka Janáčková
Bakalářské práce
- Encyklopedická literatura pro děti předškolního věku – svět rostlin
- Encyklopedická literatura pro děti předškolního věku – zvířátka kolem nás
- Handicapovaný hrdina v dětské knize
- Petr Stančík a obrázková kniha
- Martina Skala – autorka ilustrátorka
- Komiks pro děti předškolního věku
- Leporelo a dítě předškolního věku
- Environmentální výchova pro předškolní vzdělávání v pohádkových příbězích
- Vodník v českých autorských pohádkách
- Nonsens v české autorské pohádce
- Dítě s handicapem v prózách Ivony Březinové
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Diplomová práce
- Kompetence pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém primárním školství
- Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v předmětu český jazyk v primární škole
- Místo frazeologie na 1. stupni ZŠ
Disertační práce
- Místo onomastiky v primárním přírodovědném vzdělávání
- Onomastická kompetence pedagoga v primárním přírodovědném vzdělávání
- Frazeologická kompetence pedagoga v primárním přírodovědném vzdělávání
- Rozvoj digitální gramotnosti žáků v přírodovědných předmětech primární školy
- Specifika vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v přírodovědných předmětech primární školy
- Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodovědných předmětech primární školy
doc. PaedDr. Ivana Brtnová Čepičková, Ph.D.
Bakalářské práce
- Základní metody disciplíny storytelling a jejího využití v MŠ (nutné absolvovat kurz storytellingu)
- Badatelské činnosti v mateřské škole
- Specifika práce s předškolními dětmi v MŠ
- Činnosti v přírodě v předškolním vzdělávání
- Využití prvků folkloru v MŠ (spolupráce se skanzenem v Zubrnicích)
Diplomové práce
- Využití zoologické zahrady pro výuku přírodovědy
- Didaktické hry a jejich využití v přírodovědě
- Tvorba nových materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti
- Stav výuky finanční gramotnosti na 1. st. ZŠ
- Rozvoj klíčových kompetencí v přírodovědě
- Terénní výuka ve vybrané lokalitě
- Regionální výuka ve 4. třídách ústeckých škol
- Využití mobilních aplikací ve výuce vlastivědy
- Využití mobilních aplikací ve výuce přírodovědy
- Využití fenomenu youtuberství ve výuce vlastivědy
- Živé obrazy ve vlastivědě
- Základní metody disciplíny storytelling a jejího využití ve výuce přírodovědy (nutné absolvovat kurz storytellingu)
- Integrovaná tematická výuka na 1. st. ZŠ
Disertační práce
- Efektivita vybraných vzdělávacích postupů ve výuce přírodovědy
- Využití mobilních aplikací ve výuce přírodovědy
- Možnosti rozvíjení přírodovědné gramotnosti prostřednictvím specifických úloh
- Využití počítačových her jako didaktického nástroje v přírodovědném vzdělávání
- Vliv pedagogického a rodičovského vzoru na vztah žáka k přírodovědě
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Témata kvalifikačních prací
- Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole
- Portfolio dítěte jako východisko hodnocení výsledků vzdělávání
doc. PhDr. Vlastimil Chytrý, Ph.D.
Bakalářské práce
- Dějiny logiky
- Analýza her určených k rozvoji matematického myšlení.
- Analýza her určených k rozvoji logického myšlení.
- Možnosti rozvoje rovinné představivosti u dětí v MŠ
- Matematická symbolika v mateřské škole
- Dítě mateřské školy a matematický kvantifikátor
Diplomové práce
- Problematika standardizace didaktického nástroje
- Logické myšlení u osob rozlišných věkových skupin.
- Konvergentní myšlení u osob rozlišných věkových skupin
- Divergentní myšlení u osob rozlišných věkových skupin
- Deduktivní způsob uvažování u osob rozlišných věkových skupin
- Induktivní způsob uvažování u osob rozlišných věkových skupin
- Vliv pohlaví na úroveň logického myšlení
- Vliv pohlaví na deduktivní způsob uvažování
- Vliv pohlaví na induktivní způsob uvažování
- Logické myšlení a způsoby jeho testování
- Faktory ovlivňující logické myšlení jedince
- Analýza žákovských postojů k matematice.
- Komparativní analýza nástrojů zjišťující postoje k matematice.
- Faktory ovlivňující žákovy postoje k matematice.
- Faktory ovlivňující žákovo hodnocení TIMMS.
- Kritické myšlení žáka prvního stupně základní školy.
- Kritické myšlení žáka prvního stupně jako faktor ovlivňující jeho prospěch.
- Způsoby měření kritického myšlení žáka.
- Metakognitivní znalosti jako prediktor školní úspěšnosti žáka prvního stupně základní školy
Disertační práce
- Přístup učitele matematiky jako stěžejní faktor rozvoje matematických dovedností žáka 1. stupně ZŠ.
- Eye-tracking jako nástroj hodnocení kvality učebnice.
- Vybrané aspekty matematické gramotnosti dětí mladšího školního věku – možnosti výzkumu a současné trendy.
- Kritická místa matematiky na prvním stupni základní školy (kvaziexperimentální studie).
PhDr. Roman Kroufek, Ph.D.
Bakalářská práce
- Vztah dětí předškolního věku k přírodě a životnímu prostředí
- Přírodní školní zahrada
- Spolupráce s environmentálními centry v prostředí mateřské školyVztah k místu v kurikulu mateřské školy
- Odpovědná spotřeba jako vzdělávací téma v MŠ
Diplomová práce
- Vztah dětí mladšího školního věku k přírodě a životnímu prostředí
- Spolupráce s environmentálními centry v prostředí základní školy
- Školní zahrada jako místo edukace
- Vybrané aspekty environmentální gramotnosti studentů učitelství a učitelů
- Vztah k místu v kurikulu základní školy
- Analýza učebnic pro 1. stupeň ZŠ
- Odpovědná spotřeba jako vzdělávací téma na 1. stupni ZŠ
Disertační práce
- Překážky a příležitosti venkovního učení v prostředí české základní školy
- Vybrané aspekty environmentální gramotnosti dětí mladšího školního věku – možnosti výzkumu a současné trendy
- Badatelské metody na české základní škole – vize a realita
PaedDr. Miroslava Janečková, Ph.D.
Bakalářské práce
- Technická stránka sebeobslužných činností v MŠ
- Samostatná práce dětí předškolního věku
- Manipulativní činnost při rozvoji předmatematických představ dětí předškolního věku
- Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ
- Digitální gramotnost na 1. stupni ZŠ
Diplomové práce
- Digitalizace procesu tvorby plošných objektů v praktických činnostech v primárním vzdělávání
- Zkušenosti učitelů 1. stupně ZŠ s dištanční výukou
- Možnosti podpory kooperativního učení v preprimárním vzdělávání
- Možnosti podpory kooperativního učení na 1. stupni ZŠ
- Faktory ovlivňující vnitřní motivaci žáků 1. stupně ZŠ
- Možnosti rozvoje finanční gramotnosti u dětí předškolního věku
- Výhody a nevýhody věkově smíšených skupin na 1. stupni ZŠ
- Způsoby podpory sebehodnocení u žáků 1. stupně ZŠ
Mgr. Jan Janovec, Ph.D.
Bakalářské práce
Technická stránka sebeobslužných činností v MŠVyužití IT v technických činnostech v preprimárním vzděláváníČinnosti s délkovou textilií v technických činnostech v preprimárním vzděláváníEVA pěna (Moosgummi) v technických činnostech v preprimárním vzděláváníŘezací plotr v práci učitele mateřské školy
Diplomové práce
- Digitalizace procesu tvorby plošných objektů v praktických činnostech v primárním vzdělávání
- Využití IT v technických činnostech v primárním vzdělávání
- Moderní licí technologie v technických činnostech v primárním vzděláváníVakuové lisování plastů v praktických činnostech v primárním vzdělávání
- Výroba strunných hudebních nástrojů v praktických činnostech na 1. st. ZŠ
- Činnosti s délkovou textilií v technických činnostech v primárním vzdělávání
- Realizace čmelínů v rámci praktických činností v primárním vzdělávání
- PET jako materiál v technických činnostech v primárním vzdělávání
Disertační práce
- Afektivní dimenze technické gramotnosti
PaedDr. Kubiatko Milan, PhD.
Bakalářské práce
- Environmentální gramotnost dětí a žáků a její změny s ohledem na věk
- Přírodovědná gramotnost a její změny s ohledem na věk
- Faktory ovlivňující úroveň přírodovědné gramotnosti
- Mylné představy u dětí a žáků (oblast bude specifikovaná po dohodě se studentem)
- Téma dle dohody
Diplomové práce
- Environmentální gramotnost dětí a žáků a její změny s ohledem na věk
- Přírodovědná gramotnost a její změny s ohledem na věk
- Faktory ovlivňující úroveň přírodovědné gramotnosti
- Mylné představy u dětí a žáků (oblast bude specifikovaná po dohodě se studentem)
- Faktory ovlivňující úroveň mylných představ
- Školní podvádění a jeho způsoby
- Téma dle dohody
Disertační práce
- Rezistence dětských představ vůči změně
K určitému intuitivnímu vědění o světě a o místě v něm, děti dospějí ještě před tím, než začnou navštěvovat vzdělávací instituci. Toto intuitivní vědění se označuje různými pojmy, např. dětské představy, naivní teorie, prekoncepce atd. Dětské představy jsou rezistentní vůči změně, která nastává jen za určitých podmínek. Cílem výzkumu bude zjistit přítomnost a podobu dětských představ o vybraném tématu z oblasti přírodovědného vzdělávání. Stěžejním výzkumným vzorkem budou žáci 1. stupně základní školy. Zjištění budou komparována se staršími věkovými kohortami za účelem identifikace konceptuální změny.
- Faktory ovlivňující vyhýbání se vybraným skupinám živočichů a jejich transformace s ohledem na věk
Děti mají ve velkém množství případů neopodstatněný negativní vztah k různým, zejména nepopulárním živočichům. Negativní pojímání mohlo vzniknout různými způsoby, například přímou interakci, či zprostředkovanou prostřednictvím různých kanálů, jako jsou media, příbuzní, kamarádi, vzdělávací instituce atd. Ale uvedený jev může mít i evoluční základ. Hlavním cílem výzkumu bude identifikace faktorů, které mají vliv na vyhýbavé chování žáků primárního vzdělávání vůči vybraným skupinám živočichů Zjištění budou komparována se staršími věkovými kohortami.
- Identifikace prekoncepcí a miskoncepcí prostřednictvím analýzy dětské kresby
Způsobů, kterými lze u dětí identifikovat prekoncepty a miskoncepty je celá řada. Jednou z funkčních cest je dětská kresba. Děti prostřednictvím kresby zobrazují okolní svět, vyjadřují svoje pocity a myšlenky, často se v obrázku objevují sny nebo fantazijní představy. Analýzu vytvořených kreseb je vhodné doplnit rozhovorem, který zkonkrétní dětské představy. Cílem výzkumu bude identifikovat dětské představy o vybraném tématu přírodovědného vzdělávání prostřednictvím této výzkumné techniky.
Téma dle vlastního výběru
- Je možné, že žádné z uvedených témat vás nezaujalo. Po dohodě lze navrhnout i téma odlišné, odpovídající doktorskému studijnímu programu.
Mgr. Barbora Lanková
Bakalářské práce
- EEG Biofeedback a jeho využití v mateřské škole speciální
- Využití prvků Daltonského plánu v MŠ
- Daltonský plán a jeho pojetí v ČR a zahraničí
- Rozvoj pracovní paměti u dětí mladšího školního věku
Mgr. Ing. Jan Tirpák
Bakalářské práce
- Rozvíjení přírodovědné gramotnosti u žáků 1. stupně základní školy
- Přírodovědná gramotnost v rámci primárního vzdělávání
- Komparace přírodovědné gramotnosti v rámci primárního vzdělávání v kontextu mezinárodních výzkumů
- Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza
- Komparace mezinárodních výzkumů – TIMSS, PISA
- Multikomponentní úlohy a možnosti jejich využiti ve výuce v rámci přírodovědné gramotnosti
Mgr. Pavel Adámek
Bakalářské práce
- Aktivity vhodné pro úspěšný přechod dítěte z mateřské školy do školy základní.
- Dokumentace ředitele/ředitelky mateřské školy.
- Využití tabletů při výuce v MŠ.
- Využívání českých pohádek při projektových dnech v MŠ
Ing. Aleš Círus
Bakalářské práce
- Virtuální realita ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Rozšířená realita ve výuce na 1. stupni ZŠ.
- Aktivizační prvky digitalizovaného primárního vzdělávání.
Mgr. Petr Kovařík
Bakalářské práce
- Přírodovědná gramotnost a její rozvoj v kurikulu mateřské školy.
- Venkovní výuka a její význam při rozvoji přírodovědné gramotnosti v mateřských školách.
- Analýza kurikula vybraných lesních mateřských škol
Mgr. Jan Musil
Bakalářské práce
- Geografická témata v prvouce a vlastivědě
- Místní region ve výuce na I. stupni ZŠ
- Terénní a praktická výuka s geografickou náplní v rámci I. stupně ZŠ
- Další geografická témata po konzultaci
Mgr. Karel Nepraš
Bakalářské práce
- Potenciál využívání školní zahrady v mateřské škole.
- Metody a formy venkovní výuky v předškolním vzdělávání.
- Benefity a limity venkovní výuky v předškolním vzdělávání.
Mgr. Tereza Strejčková
Bakalářské práce
- Environmentální senzitivita učitelů MŠ jako faktor ovlivňující venkovní vyučování
- Vztah učitelů MŠ k venkovní výuce
- Úroveň životních dovedností u žáků klasických MŠ a lesních MŠ
Student si po dohodě s vyučujícím příslušné katedry (vedoucím své práce) zvolí téma, prokonzultuje zásady práce a odbornou literaturu a vytvoří elektronický podklad. Schválení tohoto podkladu je rozhodující pro získání definitivního zadání bakalářské nebo diplomové práce.
Postup pro zadání podkladu:
- Student se pod svým uživatelským jménem a heslem přihlásí do IS STAG
- V horní fialové liště zvolí záložku MOJE STUDIUM
- Na levé straně se mu rozbalí nabídka záložek – zvolí TÉMATA VŠKP
- Rozklikne odkaz označený první zelenou šipkou – VYPLNIT PODKLADY PRO ZADÁNÍ BAK. NEBO DIPL. PRÁCE
- Klikne na ikonu NOVÉ TÉMA označenou bílým křížkem v zeleném políčku
- Následně se mu rozbalí kolonky, které má vyplnit:
- Typ tématu – je již předvyplněno
- Pracoviště – pozor, nevolit fakultu, ale vždy zkratku katedry
- Rok zadání – aktuální akademický rok
- Rok obhajoby – předpokládaný rok obhajoby
- Typ práce – předvyplněno
- Vedoucí práce– nutno vybrat z číselník (pokud je vedoucím práce externí pracovník, požádá student sekretářku katedry o doplnění jeho jména do číselníku)
- Název tématu – dle dohody s vedoucím práce
- Název tématu anglicky – dle dohody s vedoucím práce
- Zásady pro vypracování – dle dohody s vedoucím práce
- Literatura – dle dohody s vedoucím práce
- V záložce Další informace student vybere jen Jazyk, obvykle – Čeština
- V záložce Stav schvalování student volí v číselníku – Studentem dopracován podklad k VŠKP
- Po kontrole vše uloží (tlačítko ULOŽIT je na úplném konci všech kolonek)
- Pokud byl podklad správně vyplněn, objeví se v horní části tabulky tato hláška: Téma zatím nebylo schváleno. Schvalování bude nyní provádět uživatel s rolí Vyučující.
Postup schvalování podkladu:
K úplnému schválení svého podkladu práce musí student získat 3 elektronické souhlasy, a to v tomto pořadí:
- souhlas vyučujícího (vedoucího práce)
- souhlas garanta oboru
- souhlas vedoucího katedry.
Pro získání každého souhlasu student postupuje tak, že osobně nebo prostřednictvím e-mailu postupně každého z výše uvedených o souhlas požádá.
Ve chvíli kdy vyučující (vedoucí práce), (dále garant a vedoucí katedry) podklad pro práci schválí, student uvidí informaci – Učitelem (garantem, vedoucím katedry) schválen studentův podklad.
V případě, že student některý ze souhlasů nezíská, musí podklad přepracovat a opět žádá o všechny souhlasy znovu.
Jakmile student získá všechny tři elektronické souhlasy téma je schváleno. Před odevzdáním kvalifikační práce se obrátí na sekretářku příslušné katedry a získaný podklad pro zadání následně vkládá do výtisků kvalifikačních prací (formulář pro podklad není ideálně nastaven pro potřeby naší fakulty. Autoři IS STAG vůbec nepředpokládali používání jeho papírové podoby. Proto na něm v současné době získané souhlasy neuvidíte. Naopak se zobrazí kolonka pro podpis studenta a vedoucího katedry. Student podklad podepíše, ale podpisem vedoucího katedry jej již neopatřuje).
Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání
Studijní program: | Specializace v pedagogice |
Typ studijního programu: | Doktorský |
Typ studijního oboru: | Doktorský |
Standardní doba studia: | 4 roky |
Forma studia: | prezenční a kombinovaná |
Organizace studia v doktorských studijních oborech akreditovaných na PF UJEP
Článek 1 – Úvodní ustanovení
- Studium v doktorském studijním programu na PF UJEP se uskutečňuje podle Studijního a zkušebního řádu pro studium v doktorských studijních programech Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem ze dne 17. července 2017 registrovaného MŠMT ČR podle § 36 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (dále jen „zákon“), dne 17. července 2017 pod čj. MSMT-19435/2017 případně ve smyslu dalších doplňujících novel.
- Studium v doktorském studijním programu se uskutečňuje na PF UJEP v akreditovaném doktorském studijním programu P 7507 Specializace
v pedagogice v akreditovaných studijních oborech 7501V005 Hudební teorie a pedagogika, 7501V014 Teorie výtvarné výchovy, 7501V029 Teorie vzdělávání v bohemistice a 7507V105 Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání. - Tato směrnice se vztahuje na studenty v akreditovaných doktorských studijních oborech v akreditovaném doktorském studijním programu ve všech formách studia, dále akademické pracovníky a ostatní zaměstnance účastnící se pedagogické činnosti uskutečňované PF UJEP v rámci akreditovaného doktorského studijního programu.
Článek 2 – Prováděcí ustanovení
- Do konce března daného kalendářního roku zveřejní katedry podílející se na realizaci doktorského studia ve spolupráci s příslušnými oborovými radami na svých webových stránkách seznam témat vypisovaných dizertačních prací pro přijímací řízení na následující akademický rok. Témata budou pravidelně zveřejňována spolu se stručnými anotacemi, ve kterých bude explicitně uvedeno, které z navrhovaných témat dizertačních prací předpokládají didakticky zaměřený empirický výzkum. Podíl takto orientovaných prací musí tvořit alespoň jednu třetinu z nabízených témat.
- Obsahem přijímací zkoušky do studia v akreditovaných doktorských studijních oborech v akreditovaném doktorském studijním programu na PF UJEP je též odborná rozprava, která na základě dokladu o vlastní vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti uchazeče (zejména kvalifikační práce, publikace, grantová činnost, umělecká činnost apod.) umožní posoudit jeho předpoklady pro samostatnou vědeckou, výzkumnou nebo tvůrčí činnost v oboru a jeho schopnosti komunikace alespoň v jednom světovém jazyce. Zpravidla se jedná o jazyk anglický, německý,
ruský či španělský, pokud oborová rada v rámci schválených podmínek přijímacího řízení nerozhodne jinak. - Součástí přijímací zkoušky do studia v akreditovaných doktorských studijních oborech v akreditovaném doktorském studijním programu na PF UJEP je též prokázání znalostí, schopností a nadání nezbytných pro studium ve výše uvedeném doktorském studijním programu a v příslušném studijním oboru, pokud tyto kompetence nevyplývají z profilu absolventa předchozího vysokoškolského vzdělání uchazeče.
- Přijímací zkoušky se konají před komisí jmenovanou děkanem PF UJEP. Splní-li přijímací zkoušku větší počet uchazečů, rozhodující pro přijetí je pořadí uchazečů, přičemž o tomto pořadí rozhodují zejména prokázané předpoklady uchazeče pro samostatnou vědeckou, výzkumnou a tvůrčí činnost v oboru.
- Standardní doba studia v doktorských studijních oborech v akreditovaném doktorském studijním programu na PF UJEP je tři, resp. čtyři roky. Maximální doba studia je sedm let. Neukončí-li student řádně studium během maximální doby studia, je mu studium ukončeno podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona. Postup při rozhodování v této věci se řídí § 68 zákona. Minimální doba studia v doktorských studijních oborech v akreditovaném doktorském studijním programu na PF UJEP je dána dosažením 180 kreditů (ve studijním programu se standardní dobou studia 3 roky), resp. 240 kreditů (ve studijním programu se standardní dobou studia 4 roky).
- Plnění studijního plánu určuje kreditní systém, který umožňuje volit individuální tempo studia v rámci příslušného doktorského studijního oboru. Doporučený roční studijní plán je hodnocen počtem 60 kreditů. Hodnota kreditu přiřazená studijnímu předmětu je celočíselná.
- Student splní podmínky pro postup do druhého roku studia, pokud za studijní předměty zapsané v prvním roce studia získá minimálně 30 kreditů.
- Student splní podmínky pro postup do třetího roku studia, pokud za studijní předměty zapsané v prvním a druhém roce studia získá minimálně 60 kreditů.
- V průběhu studia má student povinnost získat celkem 180 kreditů (ve studijním programu se standardní dobou studia 3 roky), resp. 240 kreditů (ve studijním programu se standardní dobou studia 4 roky)., přičemž 50 kreditů získává za činnosti spojené s tvorbou dizertační práce a tezí dizertační práce. Zbylé kredity do celkového počtu pak student získává za plnění kontrol studia v povinných a v povinně volitelných studijních předmětech, které zahrnují i aktivity vědeckého, výzkumného a tvůrčího charakteru, pedagogickou činnost, stáže apod. v souladu se studijním plánem akreditovaného doktorského studijního oboru.
- Kontroly studia ve studijních předmětech, jejichž náplní jsou konkrétní pedagogické, vědecké, výzkumné, grantové, publikační a další tvůrčí aktivity, je možné udělit na základě předložených pokladů i v případě, pokud byly tyto aktivity prokazatelně realizovány již v době před zahájením studia v doktorském studijním programu, nejdéle však v období 5 let před zápisem do probíhajícího studia. Kontroly studia v těchto typech studijních předmětů uděluje školitel.
- Školitel má právo navrhnout pro realizaci tématu dizertační práce konzultanta. Konzultanti jsou zpravidla odborníci z praxe či jiní významní odborníci, kteří se podílejí na realizaci studia v doktorském studijním programu. Konzultanti jsou studentům přidělování na celou dobu studia, doplňují či rozšiřují práci školitele a podílejí se zejména na odborném vedení dizertační práce studenta.
- Student má právo výběru studijních předmětů a vytvoření individuálního studijního plánu podle pravidel akreditovaného doktorského studijního oboru, ve kterém studuje. Student si volí individuální studijní plán na následující akademický rok nebo semestr formou elektronického zápisu studijních předmětů, tj. formou zápisu povinných a povinně volitelných studijních předmětů na následující akademický rok nebo semestr v IS STAG. Elektronický zápis studijních předmětů se koná v termínu určeném harmonogramem PF UJEP.
- Individuální studijní plán studenta vychází ze studijního plánu příslušného akreditovaného doktorského studijního oboru. Stanovuje jednotlivé studijní předměty zahrnující rovněž pedagogickou, vědeckou, výzkumnou, grantovou, publikační a další tvůrčí činnost, které student plní v daném roce studia. Individuální studijní plán se definuje podrobně pro první akademický rok, pro další léta jen rámcově. Individuální studijní plán se upřesňuje a jeho plnění se kontroluje v pravidelných semestrálních hodnoceních studenta v rámci doktorských seminářů.
- Individuální studijní plán studenta, podle něhož studium v příslušném akreditovaném doktorském studijním oboru probíhá, stanoví studentovi zejména: a) Obsahové zaměření jeho samostatné vědecké nebo teoretické a tvůrčí činnosti a jeho vlastní vzdělávací činnosti s ohledem na oborovou specializaci, formu studia a téma dizertační práce. b) Studijní předměty, které je povinen student absolvovat. Tyto předměty zahrnují rovněž pedagogickou, vědeckou, výzkumnou, grantovou, publikační a další tvůrčí činnost studenta. c) Časové rozvržení studia a plánované počty dosažených kreditů v příslušném semestru nebo akademickém roce. d) Výukovou povinnost a u studentů, kteří v rámci dizertační práce řeší didaktická témata, rovněž pedagogickou praxi na typu školy odpovídající tématu práce tak, aby studenti mohli získávat učitelskou zkušenost.
- Hodnocení kontrol studia ze studijních předmětů zakončených zkouškou je „prospěl“, nebo „neprospěl“. Toto hodnocení zapisuje zkoušející do IS STAG. Zkoušející je povinen zápis do systému STAG provést do 5 dnů po vykonání zkoušky.
- Hodnocení kontrol studia z předmětů zakončených zápočtem je „započteno“, nebo „nezapočteno“. Udělení či neudělení zápočtu zapisuje vyučující do IS STAG. Vyučující je povinen zápis do IS STAG provést do 5 dnů po udělení nebo neudělení zápočtu.
- Student má právo, nikoliv však povinnost, zápisu dosažených kontrol studia rovněž do výkazu o studiu.
- Při státní doktorské zkoušce má student prokázat zvládnutí teorií a získání požadovaných vědomostí a znalostí z oblastí studia, včetně metodologických východisek vědecké práce a tvůrčích postupů. Její obsah vychází zejména z tématu dizertační práce a individuálního studijního plánu studenta.
- Ke státní doktorské zkoušce se student může přihlásit po absolvování všech povinných studijních předmětů a modulů stanovených jeho individuálním studijním plánem a po získání celkového počtu 130 kreditů, resp. v případě doktorského studijního oboru se standardní dobou studia 4 roky 190 kreditů (tj. i bez kreditů za činnosti spojené s realizací dizertační práce a jejich tezí).
- Studium v doktorském studijním programu se zakončuje vypracováním dizertační práce a její obhajobou. Její konání je podmíněno předchozím složením státní doktorské zkoušky. Dizertační práce musí přinést originální výsledky vlastní vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti studenta. Může využívat i originálních řešení určitého problému, kterých student dosáhl i v období před zahájením doktorského
studia. - Student podává dizertační práci studijnímu oddělení PF UJEP spolu s přihláškou k obhajobě a tezemi dizertační práce v rozsahu minimálně 30 normostran textu. Součástí tezí je i přehled publikační činnosti doktoranda týkající se tématu dizertační práce. Kredity za činnosti spojené s realizací dizertační práce a jejich tezí jsou udělovány v případě kladných posudků na dizertační práci. Tyto činnosti
jsou hodnoceny 50 kredity a do IS STAG jsou zapisovány studijním oddělením PF UJEP. - Školitel je povinen před obhajobou dizertační práce provést kontrolu odevzdané práce na možný výskyt plagiátu v systému THESES. K jakékoliv zjištěné nenulové míře shody je školitel povinen ve svém posudku k odevzdané práci podat písemné vyjádření.
- Školitel nebo pověřená osoba na základě posudku vedoucího práce jsou povinni hodnocení práce uzavřít nastavením parametru „posouzen – není plagiát“/ „posouzen – je plagiát“ v IS/STAG.
- Pokud je práce hodnocena parametrem „posouzen – je plagiát“ v IS/STAG, nesmí být tato práce připuštěna k obhajobě a vedoucí příslušné katedry nebo centra je zodpovědný za podání písemného podnětu k zahájení disciplinárního řízení.
Článek 3 – Závěrečná ustanovení
- Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice a kontrolou dodržování této směrnice pověřuji proděkana pro studium a pedagogické Praxe.
- Tato směrnice byla projednána kolegiem děkana dne 12. 2. 2018, nabývá účinnosti dne 12. 2. 2018, platí do odvolání a plně nahrazuje a ruší původní směrnici děkana
č. 4A/2015.
Tyto informace jsou zmíněny ve směrnici děkana PF UJEP Ústí n. L. č. Níže je možné také stáhnout Výroční zprávu o studiu v doktorském studijním programu.
Studijní opory
Didaktika matematiky
Aritmetika s didaktikou
E-kurzy matematika
Publikace ke stažení
Pracovní listy
Moodle
- Zápis přirozeného čísla v různých číselných soustavách
- Výrazy. Rovnice a nerovnice.
- klíčové kompetence
- Soubor matematických úloh pro 1. stupeň ZŠ - environmentální výchova
- Slovní úlohy v učivu matematiky 1. stupně základní školy
- Slovní úlohy na sjednocení dvou množin s neprázdným průnikem
- Rozvoj prostorové představivosti
- Rozvoj logického a funkčního myšlení v matematice
- Předmět didaktika matematiky na 1.stupni základní školy
- Organizace vyučování matematice na 1.st. ZŠ
- Numerace
- Možnosti zavedení racionálních čísel na 1. stupni základní školy
- Možnosti zavedení celých čísel na 1. stupni základní školy
- Možnosti vyžití statistiky a teorie zpracování dat v práci učitele na 1. stupni ZŠ
- Motivace ve vyučování matematice.
- Modernizace metod a obsahu výuky matematiky na 1.st.ZŠ
- Mateřský jazyk ve vyučování matematice
- Konvergentní a divergentní myšlení
- Kalkulátor jako podpora výuky v matematice na 1. stupni základní školy
- Hodnocení žáků v matematice.
- Didaktické zásady ve vyučování matematice na 1.st. ZŠ
- Dějiny školské matematiky na 1. st. ZŠ
- Dějiny matematiky
- Algoritmy na 1.stupni základní školy
- U3V - přednáška 04 - Trápení s nekonečnem
- U3V - přednáška 03 - Platónská a archimédovská tělesa
- U3V - přednáška 02 - Matematika a hudební harmonie Učíme se opět od starých Řeků
- U3V - přednáška 01 - Zlatý řez
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 11 - Iracionální a reálná čísla
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 10 - Desetinná čísla
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 09 - Vlastnosti racionálních čísel
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 08 - Zavedení racionálních čísel
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 07 - Vlastnosti celých čísel
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 06 - Zavedení celých čísel
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 05 - Rozšiřování číselných oborů
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 04 - Vlastnosti ordinálních čísel
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 03 - Ordinální čísla
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 02 - Vlastnosti kardinálních čísel
- Aritmetika s didaktikou II - přednáška 01 - Kardinální čísla
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 13 - Poziční číselné soustavy
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 12 - Diofantovské rovnice
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 11 - Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 10 - Dělení se zbytkem
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 09 - Dělitelnost přirozených čísel
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 08 - Důkazy vět v teorii přirozených čísel
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 07 - Obsahové axiomy teorie přirozených čísel (Peanovy axiomy)
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 06 - Axiomatická teorie přirozených čísel
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 05 - Struktury se dvěma binárními operacemi
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 04 - Struktury s jednou binární operací
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 03 - Operace v množině, vlastnosti binárních operací
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 02 - Opakování základních pojmů - 2. část
- Aritmetika s didaktikou I - přednáška 01 - Opakování základních pojmů - 1. část
Katedra matematiky a ICT má ve formě e-learningových kurzů
v LMS systému Claroline pod licencí GNU GP (na adrese http://claroline.ujep.cz) studijní opory těchto předmětů:
- Aritmetika s didaktikou I
http://claroline.ujep.cz/claroline/course/index.php?cid=KM16021 - Aritmetika s didaktikou II
http://claroline.ujep.cz/claroline/course/index.php?cid=KM16021 - Geometrie s didaktikou I
http://claroline.ujep.cz/claroline/course/index.php?cid=GEOMETRIE - Didaktika matematiky
http://claroline.ujep.cz/claroline/course/index.php?cid=123 - Výchova k matematice I
http://claroline.ujep.cz/claroline/course/index.php?cid=0021
- Pracovní list 27
- Pracovní list 24
- Pracovní list 23
- Pracovní list 22
- Pracovní list 21
- Pracovní list 20
- Pracovní list 19
- Pracovní list 18
- Pracovní list 17
- Pracovní list 16
- Pracovní list 15
- Pracovní list 14
- Pracovní list 13
- Pracovní list 12
- Pracovní list 11
- Pracovní list 10
- Pracovní list 9
- Pracovní list 8
- Pracovní list 7
- Pracovní list 6
- Pracovní list 5
- Pracovní list 4
- Pracovní list 3
- Pracovní list 2
- Pracovní list 1
- Pracovní list PLPS
- Pracovní list PLMT
- Pracovní listy - komentář
- Pracovní listy - přípravné třídy
- Pracovní listy - špalíčky